@article { author = {Dehqani Poudeh, Hussein and Pashaie Halasou, Amin}, title = {Effective factors in Organizational Silence of IRIMOD’ s Staff by Means of Interpretative Structural Modeling (ISM): Recognition and Prioritization}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {7-44}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {As defined by researchers, organizational silence is unwillingness of staffers to truthful expression in spite of inclination to alter affairs for the fear of the employees due to negative outcomes and their understanding of complex viewpoints of managers. Meanwhile, this study aims at recognition and prioritization of the effective factors in organizational silence in the staff of the Islamic Republic of Iran's Ministry of Defense (IRIMOD) by Means of ISM. Doing so, it is conducted by description-survey and selects the population in an objective manner. To gather data, it exploits a researcher-drawn questionnaire the reliability of which hits 0/995 by SPSS, and as the data were normal, they were analyzed by confirmatory factor analysis with LISREL Software. The major outcomes of the study are as follows: The factors of management, culture, organization, group, personality, job security, communication opportunities, motivation, traditional conflicts, gender, etc. are effective in organizational silence based on ISM in such a way that the cultural ones are the most fundamental}, keywords = {Silence,organizational silence,ISM}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی در ستاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)}, abstract_fa = {محققان سکوت سازمانی را خودداری کارکنان از بیان صادقانه در جریان امور سازمان باوجود تمایل به تغییر امور می‌دانند و دو عامل ترس مدیریت از بازخوردهای منفی از سوی کارمندان و برداشت کارکنان از عقاید پیچیده مدیریت دربارۀ آن‌ها را از عوامل به وجود آورندۀ آن می‌دانند. مقاله حاضر باهدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی در ستاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) به رشته تحریر درآمده است و تلاش می‌کند به این پرسش اصلی که چه عواملی بر سکوت سازمانی مؤثرند و اولویت‌بندی آن‌ها چگونه است، پاسخ دهد. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و جامعۀ آماری آن به‌صورت هدفمند انتخاب‌شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که پایایی آن توسط نرم‌افزار SPSS، 995/0 محاسبه و از آنجائی که داده‌ها نرمال بودند، برای تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها از تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرم‌افزار LISREL بهره‌جویی شده است. عمده‌ترین نتایج پژوهش به این قرار است: عوامل مدیریتی؛ فرهنگی؛ سازمانی؛ گروهی؛ شخصیتی؛ امنیت شغلی؛ فرصت‌های ارتباطی؛ عوامل انگیزشی و اختلافات سنتی، جنسیتی و ... بر سکوت سازمانی مؤثرند و بر اساس مدل‌سازی ساختاری تفسیری عوامل فرهنگی به‌عنوان پایه‌ای‌ترین عامل بر سکوت سازمانی شناخت شد.}, keywords_fa = {سکوت,سکوت سازمانی,مدل ساختاری تفسیری}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_42.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_42_9c03a282165b328fa9288b121e649bac.pdf} } @article { author = {Azar, Adel and Rahpeik, Siamak and Talaiee Nik, Reza}, title = {Government and Parliament Interaction in the Islamic Republic of Iran: a Strategic Model}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {45-69}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {The interaction between the government and parliament in the Islamic Republic of Iran, challenged in some terms, is deemed as a strategic necessity for the national sovereign and progress. Reliance on a strategic model for interaction between the two bodies is a need to adopt an appropriate constructive approach towards the entities.  In the same vein, the current paper seeks to develop the model upon Grounded Theory. To do so, the researcher conducts interview with 24 experts in the same field for 68 hours and reviews the statements by the Supreme Leader. In sum up, he explores 1220 open codes by the combination of which 145 pivotal codes are adopted and after the merge, 42 selective codes are developed in such a way that the codes are classified in 6 themes including: cause, pivot, field, intervention, strategy and outcome. Finally, the relations between and among dimensions, constituents and indicators of the strategic model for government-parliament interaction is developed}, keywords = {}, title_fa = {الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام محسوب می‌گردد که در برخی از دوره‌ها با چالش‌ها و واگرایی روبه‌رو بوده است. اتکا به الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت یکی از ضرورت‌ها برای اتخاذ رویکردهای مناسب و سازنده بین این دو نهاد محسوب می‌شود. مقاله حاضر درصدد تدوین این الگوی با استفاده از روش پژوهشی گراندد تئوری می‌باشد. به‌منظور دستیابی به این هدف 68 ساعت مصاحبه با 24 نفر از نخبگان و صاحب‌نظران موضوع انجام و پس از بررسی بیانات رهبری و جمع‌بندی مصاحبه‌های صورت گرفته، تعداد 1220 کدباز استخراج و از تلفیق آن‌ها تعداد 145 کد محوری و از تلفیق آن‌ها نیز تعداد 42 کد انتخابی احصاء گردید و در 6 مقوله علی، محوری، زمینه‌ای، مداخله‌ای، راهبردی و پیامدی دسته‌بندی شدند و روابط بین ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت تدوین شد}, keywords_fa = {تعامل,تعامل مجلس و دولت,گراندد تئوری}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_43.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_43_a976f27488b320a13fde26cd1f49f550.pdf} } @article { author = {Musavi, Seyed Mahmood and Sayari, Habibollah and Poursadeq, Naser}, title = {IRI Policies in Sea Transportation in Light of Velayat-e-Faqih Discourse}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {71-90}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Sea transportation as a national competitive advantage has not been able to realize its actual capacities up to now. Meanwhile, this study seeks to present a set of policies which if stepped along with; the goals of the Islamic system will be realized in the same field. Doing so, it is conducted with qualitative method in such a way that the speeches of the late Imam and supreme leader are first studied and then classified and analyzed through Thematic and Discourse Analyses. The outcome of the study suggests that six constituents including: development of sea logistic transportation; objectives, scientific and applied development of sea transportation; gathering and publishing information and countering corruption; economic development in reliance with sea and roadstead activities; completing management elements in administering sea transportation; and development of sea transportation system are dimensions of sea transportation.   }, keywords = {Sea transportation,strategic policy,Thematic Analysis,Discourse Analysis,Velayat-e-Faqih}, title_fa = {ارائه سیاستهای راهبردی نظام مقدس ج.ا.ا در اداره امور حمل‌ونقل دریایی مبتنی‌بر گفتمان ولایت‌فقیه}, abstract_fa = {حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی کشور ایران در طی سالیان گذشته نتوانسته است ظرفیت‌های خود را بالفعل کند. هدف از انجام این تحقیق ارائه‌ی مجموعه‌ای از سیاست‌هایی است که اگر در قالب بایدها و نبایدهای آن گام برداشته شود اهداف نظام مقدس اسلامی در این حوزه محقق می‌شود. این تحقیق به روش کیفی انجام و برای این‌کار مجموعه‌ی بیانات و فرمایش‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و از طریق تحلیل محتوا به روش کریپندورف و تحلیل گفتمان از روش لاکلو و موف مورد طبقه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که شش مؤلفه‌ «توسعه صنایع پشتیبان حمل‌ونقل دریایی»، «توسعه هدفمند علمی، تحقیقاتی و کاربردی در حوزه فعالیت­های حمل‌ونقل دریایی»، «جمع­آوری و نشر اطلاعات و مبارزه با سو استفاده‌ها و فساد»، «توسعه اقتصادی با تأکید بر فعالیت­های دریایی و بندری»، «تکمیل عناصر مدیریت در اداره امور حمل‌ونقل دریایی» و «توسعه و بهبود نظام مدیریتی حمل‌ونقل دریایی» به‌عنوان مقوله‌ها و ابعاد اصلی سیاست‌های راهبردی حمل‌ونقل دریایی می‌باشند.}, keywords_fa = {حمل‌ونقل دریایی,سیاست راهبردی,تحلیل محتوا,تحلیل گفتمان,ولایت‌فقیه}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_44.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_44_f4e9d0907790fb6552933f142f506f84.pdf} } @article { author = {Mobini Dehkordi, Ali and Ibrahimi, Nasrollah}, title = {National Elites Foundation in Science Breakthrough}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {91-116}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {This is the science and technology and finally breakthrough in knowledge which somehow requires innovation system in the form of related institutions and provides for scientific power. By the same way, this study seeks to deal with the role of National Elites Foundation (NEF) in science breakthrough. Doing so, it gathers data through questionnaire in such a way that the findings reveal the key role of NEF in recognition and development of applied approaches for science breakthrough. This role and significance of the mentioned institution was recognized and assessed by variables such as focus on knowledge-based production, knowledge progress model, security establishment for elites and so on. The results suggest that portion of credits and grants to elites could be effective in knowledge breakthrough. Meanwhile, this impact could be realized through budget increase, education and laboratory facilities and promotion of grants. Moreover, the outcome reveals that the private sector participation and its joint with NEF could lead to knowledge breakthrough. This hypothesis was confirmed by both employees and elites in a meaningful relation with knowledge breakthrough. By the same token, NEF could step more in knowledge breakthrough by the mechanisms described in this study}, keywords = {National Elites Foundation,scientific power,knowledge breakthrough}, title_fa = {نقش بنیاد ملی نخبگان در مرزشکنی دانش}, abstract_fa = {تولید علم و فناوری و نهایتاً مرزشکنی در دانش از برخی جهات مستلزم ایجاد نظام نوآوری است که در قالب نهادهای نوآوری و مرزشکنی بستر لازم برای ارتقا و توان علمی را فراهم می‌نماید. هدف کلی این پژوهش بررسی نقش بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان نهادی ملی در مرزشکنی دانش است. در این پژوهش به‌منظور کسب اطلاع از جامعه موردمطالعه و بررسی جایگاه نخبگان در عرصه علمی و مدیریتی کشور اقدام به مطالعه میدانی و اجرای پرسشنامه شد. یافته‌ها نشان می‌دهد، بنیاد ملی نخبگان در شناسایی و ارائه راهکارهای عملی برای مرزشکنی دانش از اهمیت خاصی برخوردار است. این نقش و اهمیت به‌واسطه متغیرهایی نظیر تمرکز بر تولیدات دانش‌بنیان، الگوی پیشرفت دانش، ایجاد احساس امنیت برای نخبگان و نظایر آن مورد شناسایی و سنجش قرارگرفت. نتایج حاصل نشان داد که تخصیص اعتبارات و تسهیلات بلاعوض به نخبگان نیز می‌تواند در مرزشکنی دانش مؤثر باشد. این تأثیر از طریق افزایش بودجه، امکانات آموزشی و آزمایشگاهی، افزایش وام‌های بلاعوض و کمک‌های تحصیلی می‌تواند اتفاق بیافتد. علاوه‌بر این نتایج به‌دست‌آمده نشان داده شد که مشارکت بخش خصوصی و پیوند آن با بنیاد ملی نخبگان نیز می‌تواند منجر به مرزشکنی دانش گردد. نکته اساسی در این است که این فرضیه هم از سوی کارکنان و هم از سوی نخبگان مورد تائید قرارگرفته است و با مرزشکنی در دانش رابطه معناداری دارد. با این توصیف بنیاد می‌تواند با اتخاذ سازوکارهایی که برخی از آن‌ها در این تحقیق مورد کاوش و سنجش قرارگرفته است، گام‌های مؤثرتری در مرزشکنی دانش بردارد.}, keywords_fa = {بنیاد ملی نخبگان,اقتدار علمی,شکاف دانش,مرز شکنی دانش}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_45.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_45_a37c41594a5cd3b11efcd270dbd42b55.pdf} } @article { author = {Qaedali, Hamidreza and Salimi, Gholamreza}, title = {Sacred Defense Monuments: A Systemic Analysis}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {117-139}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {The present study aims at introducing the monuments of sacred defense as a system and recognizing its elements. Doing so, it exploits a semi-structured interview with the related experts of Nur Caravan and Thematic Analysis. The outcome of the study suggests that monument resembles an open system which accepts inputs in interaction with the surrounding environment and to reach the desired outputs, it organizes some processes. The monument system includes 91 elements which are classified in 18 issues and divided in 6 main dimensions as: resources (finance, human, capital, knowledge and moral), inputs (accepting and role creating), processes (culture and service), outputs (within and out of system), monument management (provision of resources, resource mobilization, planning and organizing, leadership and control), and environmental factors (local, national and international).}, keywords = {Nur Caravan,sacred defense,monument,war tourism,tourism,System}, title_fa = {تحلیل سیستمی یادمان‌های دفاع مقدس}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر معرفی یادمان‌های دفاع مقدس به‌عنوان یک سیستم و شناخت ابعاد و اجزای آن است؛ به همین منظور با بهره‌گیری از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 38 نفر از خبرگان و دست‌اندرکاران راهیان نور و استفاده از روش تحلیل مضمون یافته‌های تحقیق سامان یافت. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که یادمان به‌مثابه یک سیستم باز است که در تعامل با محیط پیرامونی پذیرنده ورودی‌هایی است که برای رسیدن به خروجی‌های مطلوب فراگردهایی را سامان می‌بخشد. سیستم یادمان شامل 91 جزء (مضمون فرعی) است که در قالب 18 مقوله (تم اصلی) طبقه‌بندی گردیدند و در 6 بُعد اصلی تقسیم‌بندی کلی‌تری صورت پذیرفت که عبارت‌اند از: منابع (مالی، انسانی، سرمایه‌ای، دانشی و معنوی)، ورودی‌ها (پذیرنده و نقش‌آفرین)، فراگردها (فرهنگی و خدمات پشتیبان)، خروجی‌ها (برون‌ و درون سیستمی)، مدیریت یادمان (تأمین منابع، بسیج منابع، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی، هدایت و کنترل) و عوامل محیطی (محلی، ملی و بین‌المللی)}, keywords_fa = {راهیان نور,دفاع مقدس,یادمان,گردشگری جنگ,گردشگری,سیستم}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_46.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_46_761e3382fa0af4f5c0b83266e3b15c26.pdf} } @article { author = {Mahmudzadeh, Ibrahim and Taqizadeh Bairami, Ghafur}, title = {Knowledge Management Development in Iranian Public Sector as a Strategic Change: An Assessment of Necessity}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {141-161}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Knowledge management has found a credible position for itself in industrial and private sector institutions in short time; in the midst, the public sector has considered development of knowledge management in theory and practice.  In the same vein, this study, aiming to assess the necessity of design, development and establishment of knowledge management in genral and public sector as a strategic change, is conducted through description of the status quo and finds the mentioned necessity in light of the viewpoints of strategic studies and public management experts. Following, it exploits questionnaire to understand the viewpoint of the experts and APO Model as well as Strategic Change Model (UNDP) to present the model for change. As a developmental-applied research, it is conducted upon documentary, survey method. Meanwhile, the outcome of the study indicates that knowledge management is not so recognized for the public managers; the extent of knowledge management programs for public sector is so little; and despite the major policies communicated by the supreme leader, the knowledge management is not so supported.  The necessity of culture and exploitation of strategic model for change to disseminate and develop knowledge management in public and general sectors is a prominent need and conjunction between knowledge management and public management.}, keywords = {Knowledge management,dissemination of knowledge management,Knowledge management education,common and public knowledge management}, title_fa = {ارزیابی ضرورت توسعه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی ایران به‌مثابه تغییری راهبردی}, abstract_fa = {مدیریت دانش در مدت‌زمان کوتاه ظهور خود جایگاه قابل‌اعتنایی در مؤسسات پیشرو در صنعت و خدمات بخش‌های غیردولتی احراز کرده است؛ در این میان بخش عمومی و دولتی هم نسبت به تحولات نظری و عملی در حوزه مدیریت دانش بی‌اعتنا نبوده است. به همین جهت تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ضرورت طراحی، تدوین و استقرار راهبردهای مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی و دولتی به‌عنوان یک تغییر راهبردی از طریق توصیف وضع موجود مدیریت دانش و پی بردن به‌ضرورت مذکور بر اساس دیدگاه­های خبرگان و متخصصان مطالعات راهبردی و مدیریت عمومی و دولتی انجام‌شده است. ابزار پرسشنامه برای فهم نظر خبرگان و مدل (APO) و الگوی تغییر راهبردی (UNDP) برای ارائه الگوی تغییر مورداستفاده بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعه‌ای بوده و به روش اسنادی، پیمایشی انجام‌شده است؛ نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر مدیریت دانش برای مدیران دستگاه‌های عمومی و دولتی و دولتی چندان شناخته‌شده نیست و میزان برنامه‌های آموزش مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی بسیار کم بوده و همچنین خط‌مشی‌های موجود- علیرغم تأکید سیاست‌های کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری- حمایت زیادی از توسعه مدیریت دانش نمی‌کنند. ضرورت فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از یک الگوی تغییر راهبردی جهت اشاعه و توسعه مدیریت دانش در دستگاه‌های عمومی و دولتی و دولتی نیاز اساسی برجسته بوده و نقطه تلاقی مدیریت دانش و مدیریت در بخش عمومی و دولتی محسوب می‌شود}, keywords_fa = {مدیریت‌دانش,اشاعه مدیریت‌دانش,آموزش مدیریت‌دانش,مدیریت‌دانش عمومی و دولتی}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_47.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_47_ee56ae0633eb01434f6119d8e5cf5979.pdf} } @article { author = {Sari, Hussein and Barzegar, Payam and Hakamizadeh, Farshad}, title = {The National Bureaucratic System in light of the Macro Policies of Administrative System Communicated by the Supreme Leader: Conceptual Model for Reengineering the Structure}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {163-184}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {In regard with the macro policies for administrative system communicated by the Supreme Leader (PH), the current need to reengineer the national administrative system in accordance with the policies in integration and coordination reveals the development of a conceptual model for reengineering the national administrative system as a necessity more than ever. Accordingly, the current paper is applied in terms of purpose and descriptive-survey in regard with method. Besides examination and analysis of the present documents and references, this research exploits the sextet structural clauses of the macro policies and recognizes the main constituents effective in bureaucratic structure in light of the viewpoints rendered by the experts and clarifies the conceptual model for reengineering the national bureaucratic system through environmental examination, diagnosis and development of strategy.}, keywords = {administrative system structure,conceptual model,communicated general policies}, title_fa = {تدوین مدل مفهومی بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور بر اساس سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی)}, abstract_fa = {با توجه به ابلاغ سیاست­های کلی نظام اداری از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، نیاز موجود در بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور بر اساس این سیاست­ها به‌صورت هماهنگ و یکپارچه، ضرورت تدوین مدل مفهومی بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور را بیش‌ازپیش آشکار نموده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و توسعه­ای و به لحاظ روش، تحقیقی توصیفی- پیمایشی است. این تحقیق ضمن بررسی و تحلیل اسناد و منابع موجود، با مبنا قرار دادن بندهای شش­گانه­ای از سیاست­های کلی که حکم ساختاری دارند، مؤلفه‌های اصلی مؤثر بر ساختار اداری را بر اساس نظر خبرگان شناسایی نموده و به تبیین مدل مفهومی بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور با رویکرد بررسی محیطی، عارضه­یابی و تدوین راهبرد پرداخته است.}, keywords_fa = {ساختار نظام اداری,مدل مفهومی,سیاست‌های کلی ابلاغی}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_48.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_48_df77d8e0068aab29865dfa2d541ec788.pdf} } @article { author = {Husseini, Seyed Shamsoddin and Azarli, Arman and Moradzadeh, Mohammad}, title = {Assessing Global Capital Market structure for anti-Armor Missile and the Reasons behind the Low Position of Iranian Defense Industries in Export of the Products}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {1}, number = {2}, pages = {185-212}, year = {2017}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {At the present, modern weaponry including anti-Armor missile systems are of the knowledge-based products which are of a key part in ground wars and global business. In the same vein, this paper seeks to study and introduce the structure of the market for anti-armor systems, find the balance of Iran in producing the systems and find why Iran places not in the appropriate position to export the system in the world.  This study revealed, on the one side, the trade of this system is on the rise in world and on the other side, the related market structure is tending to faulty competition.  The Herfindal-Hireschman for the system’s market hits 4834 which indicates that it is of a multilateral market. The balancing studies, conducted upon TOPSIS, indicate that the Iranian defense industry generally ranks the 3rd and technologically, it grades 8th in relation to anti-armor missiles. As Iran possesses no remarkable place among the exporters of the mentioned product, this study targets the reasons behind the lack of appropriate International position for Iran in world in relation to this product. The method exploited in the study is applied in terms of purpose, and descriptive in type which gathers data in quantity and with questionnaire. According to the viewpoints of experts, it was found that factors like sanction on weaponry sale, weak marketing and weak recognition of weapon market structure weigh utmost for the lack of Iran’s appropriate position in the market.}, keywords = {Resistive Economy,development of export,anti-armor systems,global balancing,Market Structure}, title_fa = {ارزیابی ساختار بازار جهانی سامانه‌های موشکی ضدزره و شناسایی دلایل پایین بودن جایگاه صنایع دفاعی ایران در صادرات این محصولات}, abstract_fa = {امروزه تسلیحات مدرن، ازجمله سامانه‌های موشکی ضدزره در شمار محصولات دانش‌بنیانی هستند که نقش و سهم مهمی در جنگ‌های زمینی و تجارت جهانی دارند. هدف این تحقیق، شناخت و معرفی ساختار بازار سامانه‌های ضدزره، ترازیابی ایران در تولید این سامانه‌ها و شناخت دلایل عدم‌قرارگیری کشور در جایگاه مناسب جهانی صادرات این سامانه‌ها است. پژوهش نشان داد ازیک‌طرف حجم تجارت تسلیحات و سامانه‌های ضدزره در جهان در حال افزایش بوده و از سوی دیگر ساختار بازار آن به سمت رقابت ناقص در حال تغییر است. اندازه عددی شاخص هرفیندال-هیرشمنمحاسبه‌شده برای بازار این سامانه‌ها برابر 4834 است که نشان می‌دهد، بازار محصول موردنظر یک بازار رقابت چندجانبه است. مطالعات ترازیابی که با استفاده از روش «اولویت‌بندی ترجیحی بر اساس مشابهت با راه‌حل ایده‌آل» انجام پذیرفت نیز اذعان داشت که صنعت دفاعی ایران به لحاظ کلی رتبه سوم و به لحاظ فناوری رتبه هشتم جهانی را بین صاحبان فن‌آوری و تولیدکنندگان سامانه‌های موشکی ضدزره‌دار است. درحالی‌که صنعت دفاعی ایران جایگاه برجسته‌ای را در بین صادرکنندگان این محصول ندارد؛ بنابراین شناخت دلایل (عوامل) عدم‌قرارگیری در جایگاه مناسب بین‌المللی دغدغه‌ی اصلی این پژوهش به‌شمار می‌روند. روش تحقیق به‌کاررفته از منظر هدف، کاربردی و به لحاظ نوع، توصیفی و گردآوری اطلاعات به‌صورت کمّی و ابزار آن پرسشنامه بوده است. بر اساس نظرات خبرگان و پس از نرمال کردن پاسخ‌ها مشخص شد که عواملی نظیر تحریم فروش سلاح، ضعف در بازاریابی و ضعف در شناخت ساختار بازار تسلیحات بیشترین وزن را در میان عوامل مؤثر بر عدم‌قرارگیری کشور در جایگاه مناسب، دارند.}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,توسعه صادرات,سامانه‌های ضدزره,ترازیابی جهانی,ساختار بازار}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_49.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_49_19a7650c85fba230253c9dcd34cd5910.pdf} }