@article { author = {Salmani, Ahmad and Hojjati, Ehsan Allah and Rezaeei, Mohammad Reza}, title = {Indicators and Components Assessment of the Present Status of Cultural Strategic Management of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {7-28}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {status of strategic cultural management. This research is applicable to the nature and characteristics of its objectives and questions in the field of principles, components, is a development research, and in the field of indicators is a practical research. Due to the existence of both quantitative and qualitative data, the method of this research is quantitative and qualitative. The data of this research in the first part was used to analyze the data collected in this study through questionnaires, descriptive statistics and inferential statistics, and descriptive statistics in the formulation of abundance tables, percentage, frequency, mean and deviation of respondents' critical points, and to assess the significance of the ranking of responses provided by respondents from the common tests. Data gathering tools consisted of scanning of documents, information and interviews, and a researcher-made questionnaire. For data analysis, the Qi method was used for quantitative and qualitative data analysis. Based on the obtained data, 100 indicators were identified and, based on the opinions of the experts, 47 indicators were used, and 21 of them were finalized and evaluated. Then, based on the inductive method, the indicators were placed together in one component group. Then, according to research findings and at the end of the research, suggestions for future policymakers and researchers in this field are presented}, keywords = {Indicator,Cultural Management,Cultural Strategic Management}, title_fa = {احصا شاخص ها و مولفه های ارزیابی وضعیت موجود مدیریت راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران به‌مثابه یک نظام حکومتی با محوریت مردم‌سالاری دینی، ایده­آل­هایی را در فضای جهانی مطرح نموده و انتظاراتی را برانگیخته است؛ برای مشخص شدن میزان تحقق آن‌ها، شناخت وضعیت موجود از طریق احصاء شاخص­های مناسب و دقیق، الزامی می‌باشد. بدین‌منظور پژوهش حاضر با هدف تبیین و احصاء شاخص‌ها ومولفه‌های ارزیابی وضعیت موجود مدیریت راهبردی فرهنگی به رشته تحریر درآمده است. پژوهش حاضردر حوزة مبانی، توسعه‌ای و در حوزة شاخص‌ها، کاربردی است. با توجه به وجود هر دو نوع داده‌های کمّی و کیفی، روش این پژوهش کمّی و کیفی می‌باشد. ابزارگردآوری اطلاعات شامل فیش‌برداری از اسناد و اطلاعات و مصاحبه و پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته بوده و جهت تحلیل داده‌ها از روش کیو استفاده شده است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، از بین 100 شاخص شناسایی شده و با اخذ نظرات خبرگان 47 شاخص احصاء و از این تعداد، 21 شاخص مورد تایید نهایی و سنجش قرار گرفت وسپس برمبنای روش استقرا، شاخص‌های هم‌سو در یک دسته مولفه قرار داده شدند}, keywords_fa = {شاخص,مدیریت فرهنگی,مدیریت راهبردی فرهنگی}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_358.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_358_f4eae0e1f0bd20b446c76f6ed94fa1a1.pdf} } @article { author = {Agha Mohammadi, Davoud}, title = {Identifying and prioritizing strategic factors affecting on Land use planning from the national security perspective}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {29-55}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Security is the most basic need of every society and the most important factor in the survival of life. Land use planning involves the relationship between man, space and human activity in space, in order to exploit logically all possibilities, science and experience over time to achieve national goals and strategies. South-east of Iran in terms of military status can play a special role in the adoption of national security and regional strategies for Iran and it will enjoy the ability and mobility of the intra-ocean in military, commercial, scientific and economic activities. The purpose of this research is to identify and prioritize the strategic factors affecting land use planning of south-east of Iran from the perspective of national security. The statistical population includes civil and military authorities and officials of the government responsible for land use planning and security counted to 250, who are selected by random sampling method. The type of research is applied and research method is descriptive-analytic. The results of statistical analysis in the ranking of Friedman test determine the following factors as an effective strategic factors on the south-east of Iran. Average ranking for land management is 4, average ranking for economic activities (general welfare level) is 2.73, for human (population) is 2.27 and for space is 1.}, keywords = {Strategic Factors,Land management,population,Space,Economic,Land use planning,national security,South-east of Iran}, title_fa = {شناسایی و اولویت‌بندی عوامل راهبردی مؤثر بر آمایش سرزمینی از منظر امنیت ملی (مورد مطالعه: منطقه جنوب‌شرق ایران)}, abstract_fa = {امنیت بنیادی‌ترین نیاز هر جامعه و مهم‌ترین عامل دوام زندگی اجتماعی است. آمایش سرزمینی به تنظیم رابطۀ میان انسان، فضا و فعالیت‌های انسان در فضا به‌منظور بهره‌برداری منطقی از تمانی امکانات، علم و تجربه در طول زمان برای نیل به اهداف و راهبردی‌های ملی می‌پردازد. جنوب‌شرق جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جایگاه نظامی می‌تواند در اتخاذ استراتژی‌های امنیت ملی و منطقه‌ای نقش ویژه‌ای ایفا نماید و آن را از توان و قابلیت تحرک میان‌اقیانوسی در فعالیت‌های نظامی، تجاری، علمی و اقتصادی برخوردار نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل راهبردی مؤثر بر آمایش سرزمینی منطقه جنوب‌شرق ایران از منظر امنیت ملی است. جامعه آماری شامل مسئولین و مقامات لشکری و کشوری متولی آمایش و امنیت به تعداد 250 نفر می‌باشند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقاتی انتخاب شدند. نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. نتایج تجزیه‌و‌تحلیل آماری در رتبه‌بندی حاصل از آزمون فریدمن نشانگر تأثیر عوامل زیر به‌عنوان عوامل راهبردی مؤثر بر امنیت منطقه جنوب‌شرق ایران است:  مدیریت سرزمین با میانگین رتبه 4، فعالیت‌های اقتصادی (سطح رفاه عمومی) با میانگین رتبه 2.73، انسان (جمعیت) با میانگین رتبه 2.27 و فضا با میانگین رتبه 1.}, keywords_fa = {عوامل راهبردی,آمایش سرزمینی,امنیت ملی,جنوب‌شرق ایران}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_359.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_359_db7df9067cc656be6a1545af2494bf4f.pdf} } @article { author = {Rahbar, Farhad and Naderan, Elias and Sam daliri, Kazem and Ale eshagh, Yahya and Moghadasi, Alireza and Naderi, Mojtaba}, title = {Designing Satisfactory Customs System Based on General Policies of Resistance Economy- Emphasis on mprovement of Business Environment}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {57-82}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Today, considering the internal and international conditions of the Islamic Republic of Iran, including economic sanctions and resistance, the need for change in the customs system is felt more than ever. In this research, in order to achieve a customs system based on the general policies of resistance economy (with an emphasis on improving the business environment), it attempted to investigate the current status of the customs system of the Islamic Republic of Iran, identify the factors shaping the preferential customs system and explain the manner in which the components of the appropriate customs system Has been. This research was carried out using quantitative and qualitative methods (mixed). According to the research findings, the effect of Satisfactory customs system inputs and Satisfactory customs system outcomes, considering the changing role of environmental factors, is influential on "processes" and "outcomes and achievements" of the Satisfactory customs system, respectively. However, the Satisfactory customs system processes are not affected by the consideration of the moderating role of environmental factors on the desired systemic outputs}, keywords = {customs system,Resistance Economy,business environment}, title_fa = {شناسایی نظام گمرکی مطلوب ایران مبتنی‌بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (با تاکید بر بهبود محیط کسب‌و‌کار)}, abstract_fa = {امروزه با توجه به شرایط داخلی و بین­المللی جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، ضرورت تحول در نظام گمرکی بیش از هر زمان دیگری احساس می­شود. در پژوهش حاضر به‌منظور دستیابی به نظام گمرکی مبتنی‌بر سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی (با تاکید بر بهبود محیط کسب‌وکار) اقدام به آسیب­شناسی وضع موجود نظام گمرکی جمهوری اسلامی ایران، شناسایی عوامل شکل‌دهنده نظام گمرکی مطلوب و تبیین نحوه ارتباط اجزای نظام گمرکی مطلوب شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش­های کمی و کیفی (آمیخته) انجام شده است. بر اساس یافته­های پژوهش، تاثیر درون‌دادهای نظام گمرکی مطلوب و برون‌دادهای نظام گمرکی مطلوب با در نظر گرفتن نقش تعدیل­گری متغیر عوامل محیطی به ترتیب بر «فرایندها» و «پیامدها و دستاوردها»ی نظام گمرکی مطلوب، تاثیرگذار است. اما فرایندهای نظام گمرکی مطلوب با در نظر گرفتن نقش تعدیل­گری عوامل محیطی بر برون‌دادهای نظام گمرکی مطلوب تاثیرگذار نمی‌باشد}, keywords_fa = {نظام گمرکی,اقتصاد مقاومتی,محیط کسب‌و‌کار}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_360.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_360_fae0f817fc8a057fbe7b430190af92f9.pdf} } @article { author = {alipour, alireza and Tahani, Gholamrreza}, title = {Naval Force Development, A Basis for Economics of Defence}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {83-105}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Having more than 2000 kilometers of water borders through Caspian Sea, Persian Gulf and Oman Sea, Islamic Republic of Iran is considered a sea inter related country. The natural gift of sea and coasts plays an important role in promotion of the defensive, security position and the sociocultural, economic and political development of the country in the region and the world. Naval power has a special place because of this special geopolitics condition. By increasing developments in technology changes in political paradigms in the word, the importance of the sea has changes greatly. Today sea and naval power have great military, political and geopolitics importance other that the before known economic importance. This issue is of that importance which many geopolitics experts believe without having naval military power, any country soon will be a target of other countries’ offence. The development of I.R. Iran naval power hasn’t been concerned as it should in spite of the great capacities of the country. This paper aims to present the naval power development strategies of the country.}, keywords = {Naval Power,Economics of Defense,Development,Sea based Economy}, title_fa = {توسعه قدرت دریایی، زیربنای اقتصاد دفاع}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 2 هزار کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان به‌عنوان یک کشور دریایی در منطقه حضور دارد. برخورداری از نعمت دریا و سواحل مناسب دریایی نقش مهمی در ارتقاء جایگاه دفاعی، امنیتی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در سطح منطقه و بین‌الملل دارد. میزان اهمیت دریا­ها در طول تاریخ متفاوت بوده و با پیشرفت­های روزافزون در حوزه­ی فناوری و تغییر الگوهای سیاست جهانی دستخوش تغییر شده است. امروزه دریا و قدرت دریایی علاوه‌بر اهمیت اقتصادی، دارای اهمیت نظامی، سیاسی و ژئوپلیتیکی است و وجود قدرت دریایی از جمله نکات قابل‌توجه در مباحث ژئوپلیتیکی و راهبردی می­‌باشد. این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که بسیاری از نظریه‌پردازان ژئو­پلیتیکی و راهبردی معتقدند بدون وجود دریا و قدرت دریایی هر کشوری به سرعت به نقطه تمایل برای تسلط دیگران تبدیل خواهدشد. توسعه قدرت دریایی کشور علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه در آن، همچنان مورد غفلت مسئولین واقع شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بوده که محققین قصد دارند با هدف ایجاد بسترهای اقتصاد دفاع و به‌تبع آن اقتصاد کلان کشور­، راهبردهای توسعه قدرت دریایی کشور  را ارائه دهند.}, keywords_fa = {قدرت دریایی,اقتصاد دفاع,توسعه,اقتصاد دریامحور}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_361.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_361_47e390a1d5ce32782ce5284f9032e90e.pdf} } @article { author = {Nabi zadeh, Ali Hossein and Farzin, Mohammad Reza and Khandouzi, Ehsan}, title = {Providing a Model for National Wealth Fund with an Emphasis on Resistive Economy}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {107-131}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Iran’s Economy have been facing several challenges including resource curse, lack of resilience due to intelligent sanctions because of its dependency on crude oil export revenues. Concerning this issue, in paragraphs 12 and 13 of the general policies of resistive economy, it is emphasized on the increase of the resistance and decrease of the vulnerability of the economy, especially on the context of crude oil and natural gas export revenues. It is also emphasized on the role of national wealth fund through increasing its share of these revenues and breaking off the dependency of the government budget resources to such revenues, in paragraph 18 of resistive policies. On the other hand, the current management of oil and gas revenues through third to sixth development plans, show that the aim of increasing such resilience hasn’t been verified. This paper aims to take advantage of national wealth funds capacity as a successful approach in management of oil revenues with an emphasis on its stabilizing and developmental applications in order to improve the economic situation of the country and decrease the dependency to these revenues and as a result increase the power and resilience of the Iran’s economy.}, keywords = {National Development Fund,Economic Resilience,Resistive Economy,Oil Revenues Management}, title_fa = {ارائه الگوی مناسب صندوق ثروت ملی ایران با تاکید بر مقاوم‌سازی اقتصاد}, abstract_fa = {اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت، علاوه‌بر مشکلات متداول ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی با چالش‌ها و تهدیدات مختلفی در غالب تحریم‌های هوشمند مواجه است. به همین دلیل در بندهای 12 و 13 اقتصاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تاکید شده است. از سوی دیگر در بند 18 این سیاست‌ها نیز بر نقش صندوق توسعه ملی از طریق افزایش سالانه‌ سهم صندوق از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز به دنبال کاهش و در نهایت قطع وابستگی بودجه به نفت تاکید شده است. از طرفی مدیریت کنونی درآمدهای نفتی که در برنامه‌های سوم تا ششم طراحی و به اجرا درآمده، نشان می‌دهد که امکان مقابله با این آسیب‌پذیری و تاب‌آوری اقتصاد محقق نشده است. از این‌رو در پژوهش حاضر به دنبال آن است تا بتواند ضمن کمک به بهبود اقتصاد و کاهش اثرات منفی وابستگی به درآمدهای نفتی، زمینه کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از تکانه‌های برون‌زا و در نهایت افزایش قدرت دفاع و تاب‌آوری اقتصاد کشور را فراهم آورد.}, keywords_fa = {صندوق ثروت ملی,تاب‌آوری اقتصاد,اقتصاد مقاومتی,مدیریت درآمدهای نفتی}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_362.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_362_3f8d8b86613c53766e4decc60e110390.pdf} } @article { author = {Nazemi Ardekani, Mehdi and Zargar, Alireza}, title = {Designing an Optimal Political Culture Pattern in Strategic Cultural Management}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {133-157}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {"Favorable political culture" in the strategic cultural system of the country is in tune with other strategic ideas and always suggests the epistemological approaches of political activists, statesmen and social forces. In this area, the concern of national interests, constructive behavior and coordination among political actors is emphasized.Considering the difference in attitudes and cultural, political and social attitudes within the system, it is not possible to follow a unitary attitude. On the other hand, the presence of society in the spectrum of dissonance also causes disagreement and challenges the social capital of the system.Considering the above and considering the fact that by changing the political systems of the past (Qajar, Pahlavi 1 and 2) and the establishment of the Islamic Republic, Iranian society still has some disparate and conflicting attitudes on the national and strategic levels. The present study aims to "design a model of optimal political culture in the country's cultural strategic management".In the present research, documentary research method, questionnaire and interview with 40 expert experts have been used. Also, for analyzing the data, the factor structure analysis technique was used which resulted in the presentation of a "conceptual model of a desirable political culture" consisting of five factors, thirteen components and twenty four indicators.}, keywords = {Strategic Management,culture,Favorable Political Culture}, title_fa = {طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور}, abstract_fa = {«فرهنگ سیاسی مطلوب» در نظام راهبردی فرهنگی کشور، در تلاقی با دیگر اندیشه­های راهبردی بوده و همواره گویای رویکردهای معرفت‌شناختی کنشگران سیاسی، دولت‌مردان و نیروهای اجتماعی است. در این عرصه، دغدغه منافع ملی، رفتار سازنده و همسازی بین کنشگران سیاسی مورد تأکید است. با نظر به تفاوت نگرش و رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درون نظام، پیروی از نگرش واحد متصور نیست. از سوی دیگر قرار گرفتن جامعه در طیف ناهمسازی (منازعه) نیز موجب اختلاف شده و سرمایه اجتماعی نظام را دچار چالش می­نماید. با عنایت به موارد فوق و مدنظر قرار دادن این نکته که با تغییر نظام­های سیاسی گذشته (قاجار، پهلوی اول و دوم) و استقرار جمهوری اسلامی، جامعه ایران هنوز شاهد برخی رفتارهای ناهمسازانه و اختلاف برانگیز در سطوح ملی و راهبردی می­‌باشد؛ پژوهش حاضر با هدف «طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور» به رشته تحریر درآمده است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه با چهل نفر از صاحب‌نظران خبره بهره گرفته شده است. همچنین برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل ساختار عاملی استفاده گردید که نتیجه آن ارائه «مدل مفهومی فرهنگ سیاسی مطلوب» مشتمل بر پنج عامل، سیزده مؤلفه و بیست‌و‌چهار شاخص می‌باشد.}, keywords_fa = {مدیریت راهبردی,فرهنگ,فرهنگ سیاسی مطلوب}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_363.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_363_ab07038c9adf99d80128dbc1b7491c8a.pdf} } @article { author = {Dehghani podeh, Hossein and Pashaie Halasou, Amin}, title = {Investigating the Role and Influence of Organizational Culture on Resistance Economics (Case study: Headquarters of a government ministry)}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {159-181}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Resistance economy is an economy that is resilient; with global provocations, with global impulses, it is not subjected to US and non-US policies; the economy relies on the people. Therefore, one of the solutions to the realization of a resilient economy is to support the culture of resistance governing the organization and society. The purpose of this study was to investigate the role and influence of organizational culture on resilience economics in the headquarters of a government ministry and attempts to answer the question of how organizational culture has a resilient economy. ? For this purpose, using descriptive-survey method and correlation, a researcher-made questionnaire consisting of 50 questions, whose reliability was calculated by SPSS software 0.92, and 100 individuals were identified as the statistical community and based on Morgan's table, the statistical sample 80 people were selected who answered questionnaire questions. In this research, organizational culture components in 6 dimensions of organizational participation, organizational flexibility, organizational mission and mission, organizational adaptability, organizational adaptability, innovation, creativity and jihadi culture, and components of resistance economy were categorized in five dimensions. After calculating and analyzing the data, it was determined that the impact of organizational culture on the support of national production (99%); consumption of domestic goods (67%); consumption management and reform of its pattern (96%), Productivity (95%) and Endogenous (96%).}, keywords = {organizational culture,Resistance Economy,Ministry Headquarters}, title_fa = {بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: ستاد یک وزارتخانه دولتی)}, abstract_fa = {اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات جهانی، با تکانه‌های جهانی، با سیاست‌های امریکا و غیرامریکا زیرورو نمی‌شود؛ اقتصادی است متکی به مردم. بنابراین یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی برخورداری از حمایت فرهنگ حاکم بر سازمان و جامعه است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی در ستاد یک وزارتخانه دولتی به رشته تحریر درآمده است و سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که فرهنگ سازمانی چه تاثیری بر اقتصاد مقاومتی دارد؟ به این منظور با بهره‌گیری از روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی با استفاده از یک پرسشنامه محقق‌ساخته متشکل از 50 سوال که پایایی آن توسط نرم‌افزار SPSS 92/0 محاسبه شد و تعداد 100 نفر به‌عنوان جامعه‌آماری شناسایی و بر اساس جدول مورگان، نمونه آماری 80  نفر انتخاب گردیدند که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. در این تحقیق مولفه‌های فرهنگ سازمانی در شش بُعد مشارکت سازمانی، انعطاف‌پذیری سازمانی، رسالت و ماموریت سازمانی، سازگاری سازمانی، انطباق‌پذیری سازمانی، نوآوری و خلاقیت و فرهنگ جهادی و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در پنج بُعد دسته‌بندی گردیدند. پس از انجام محاسبات و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها مشخص گردید که میزان تاثیر فرهنگ سازمانی بر حمایت از تولید ملی (99 درصد)؛ مصرف کالای داخلی (67 درصد)؛ مدیریت مصرف و اصلاح الگوی آن (96 درصد)؛ بهره‌وری (95 درصد) و درون‌زایی (96 درصد) می‌باشد}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,اقتصاد مقاومتی,ستاد وزارتخانه}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_364.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_364_b0dc10d7cb3f5187e4d8d45401c87f61.pdf} } @article { author = {Larijani, Saeed and Hosseini, Seyyed Shams Aldin}, title = {Assessing the effect of tariff policy on the volume of smuggling in Iran and providing solutions for resistance to it}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {2}, number = {8}, pages = {183-212}, year = {2018}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {One can study smuggling either with the approach of “reason” or “consequences”. This paper aims to study smuggling on the reason side and focuses on “import tariff rate” as a main motivation for smuggling and tries to estimate the elasticity of smuggling with respect to tariff rates. Iran trade flow data and tariff rates are collected from Trademap, WITS, Iran’s customs administration and Iran’s Trade Development Organization. By observing reported exports to Iran from main trade partners together with reported imports to Iran we construct a proxy for the amount of smuggling at HS6 dissaggregated products. We use both simple regression using 2014 data and fixed effects estimation using 2011 and 2014 for 10 main trade partners. Results show that there is a positive correlation between tariff rates and smuggling. Specifically, a one percentage point increase in tariff rate increases the trade gap by about 4.7 percents. The results are highly significant and robust to adding controls and restricting the sample.}, keywords = {Goods’ smuggling,Trade Policy,Tariff rate,Economic Security,Resistive Economy}, title_fa = {ارزیابی اثر سیاست های تعرفه ای بر حجم قاچاق در ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن در راستای اقتصاد مقاومتی}, abstract_fa = {پدیده قاچاق را می­توان از دو منظر «علل و انگیزه­های وقوع» و «پیامدها» مورد بررسی قرار داد. در پژوهش حاضر به موضوع قاچاق از ابعاد علل، انگیزه­ها و همچنین پیامدها پرداخته ­شده ­است. همچنین ضمن ارائه روشی کاربردی برای برآورد حجم قاچاق، اثر وضع تعرفه­های وارداتی بر قاچاق کالا در اقتصاد ایران به روش برآورد رگرسیونی بر روی داده های مقطعی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان می­دهند: اولاً در سال 2014 حدود 19 میلیارد دلار کالا به‌صورت قاچاق به کشور وارد شده ­است و ثانیاً با افزایش یک واحد درصد در نرخ تعرفه واردات کالاها به کشور، حجم قاچاق به‌طور متوسط بین 3 تا 6 درصد افزایش می­یابد که نشان­دهنده ناقص بودن سیاست اعمال نرخ تعرفه برای مقابله با قاچاق است. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، راهکارهای مقابله با قاچاق در دو دسته راهکارهای مبتنی‌بر کاهش انگیزه­های اقتصادی وقوع قاچاق و راهکارهای مبتنی بر کاهش عوامل تسهیل و تشدیدکننده ارائه­شد.}, keywords_fa = {قاچاق کالا,سیاست تجاری,نرخ تعرفه,اقتصاد مقاومتی,امنیت اقتصادی}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_365.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_365_51ff2fec1858a852d37471b46a4b6226.pdf} }