@article { author = {Mobini Dehkordi, Ali and Esksndsripoor, Tourage and Keshavarz, Shohreh}, title = {Comparative analysis of ethics standards of science with the components of scientific ethics in the era of Imam Khomeini}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {3}, number = {10}, pages = {35-66}, year = {2019}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {With the expansion of scientific methods and increasing demand in this field, the violation and misconduct have also been expanded in the world of science, and acts such as data mining, fraud, abuse and theft have brought other people's works into their own name ... It may seem that they can be called anti-ethical behavior in science. The present article aims at clarifying and assisting in the recognition of the status of scientific ethics and the standards of scientific ethics along with the elaboration of the practice of Imam Khomeini (Rahmaullah Alyha) in this field. The issue of this research is the absence of a practical model in the field of scientific ethics. Accordingly, research goals have been formed; that is, helping to better understand the opinions of the ethics of science and studying the relevant criteria and mentioning the common points of the ethics of science and the components of ethics in the scientific direction of Imam (Rahmaullah Alyha), which is to achieve To them, answering research questions, which are "What are the ethical standards in the field of science?" And "Are the components of scientific ethics applicable to the scientific ethics of the Imam (Rahmaullah Alyha) with the standards of the ethics of science applicable?" It is essential. This research is a type of adaptation (developmental, practical) and has conducted a cross-sectional (qualitative and quantitative) field and library study and analyzed the data. . In the qualitative section, using documentary studies, a comparative study of existing views in the field of methodology of knowledge was developed and, finally, by relying on the analysis of qualitative content, to present the main categories and the main propositions, then in the quantitative approach, the results of the qualitative section. The research hypothesis has been analyzed and tested. The research community consists of existing resources related to the philosophy of science, scientific ethics and the role of Imam (Rahmulullah Alayh), and the sampling was done with theoretical saturation logic and the information was collected to saturation and using qualitative analysis techniques; Analyzed and analyzed. In the quantitative section, in order to test the hypothesis, a sample of 40 PhD students was selected randomly and the questionnaire was referred to them. After the final analysis, the hypothesis of the research was tested and proved, and Imam Khomeini (Rahmulullah Alayh (it is a good model for scientific ethics.  }, keywords = {ethics,scientific ethics,scientific ethics standards,Imam Khomeini's(Rahmulullah Alayh) ethic}, title_fa = {مقاله پژوهشی:تحلیل تطبیقی معیارهای اخلاق علم با مؤلفه‌های اخلاق علمی در سیره امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه)}, abstract_fa = {گسترش روش‌های علمی و افزایش تقاضا در این زمینه، تخلف در علم‌ورزی را نیز به­دنبال داشته و اعمالی از قبیل داده­سازی، تقلب، سوءاستفاده، سرقت علمی و... به­وفور به­چشم می‌آید که می‌توان آن‌ها را رفتار ضد اخلاقی در علم نامید. مقاله­ی حاضر در راستای کمک به شناخت بیشتر جایگاه معیارهای اخلاق علمی و تشریح سیرة عملی حضرت امام خمینی(رحمه­الله­علیه)، گام برمی­دارد. مسئله­ی تحقیق عدم وجود الگویی عملی در حوزه­ی اخلاق علمی و اهداف پژوهشی عبارتنداز؛ کمـک بـه شـناخت بیشتر آراء موجود در حوزة اخلاق علم و بررسی معیارهای مربوطه و ذکر نقاط مشترک معیارهای اخلاق علم و مؤلفه‌های اخلاق در سیره علمی امام(رحمه­الله­علیه)، که برای دستیابی به آن­ها، پاسخ‌گویی به سؤالات پژوهش شامل «معیارهای اخلاقی در حوزة علم کدامست؟» و «آیا مؤلفه‌های اخلاق علمی در سیره امام(رحمه­الله­علیه) با معیارهای اخلاق علم قابل تطبیق است؟» ضروری است. نوع پژوهش سازگاری(توسعه‌ای) بوده و با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) به مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و تحلیل داده‌ها می­پردازد. در بخش کیفـی  که جامعـه پژوهش شامل منابع مرتبط با فلسفه علم، اخلاق علمی و سیرة امام(رحمه­الله­علیه)بوده و نمونه­گیری و جمع­آوری اطلاعات تا حد اشباع انجام و با استفاده از مطالعـات اسـنادی، با تطبیق آراء موجود در حوزة روش‌شناسی دانش و تحلیل محتوای کیفی به ارائه گزاره­های حاصله مبادرت شده و در رویکرد کمی، نمونه‌ای به حجم 40 نفر دانشجوی دکتری به­صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه به آنان ارجاع گردیده که پس از تحلیل نهایی و آزمون آماری فرضیه اثبات گردید که «سیرة امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه)» الگوی مناسب اخلاق علمی می‌باشد.}, keywords_fa = {اخلاق,اخلاق علمی,معیارهای اخلاق علمی,سیرة امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه)}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_823.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_823_68494368ee2eb69f4eaa6669c8707128.pdf} }