ORIGINAL_ARTICLE
الگوی پارادایمی مقابله با تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان امام و رهبری
با توجه به اهمیت و ضرورت مقابله با تکانههای اقتصادی تأثیرگذار چون تحریمهای اقتصادی، تحقیق حاضر باهدف ارائه الگوی پارادایمی مقابله با تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان امام و رهبری به رشته تحریر درآمده است و از روشهای اسنادی، تحلیل محتوایکمّی و کیفی و روش دادهبنیاد استفاده شدهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دلایل پیدایش تحریمها علیه کشورمان، تأکید بر مقولههای آرمانگرایی، اسلامگرایی، ارزشمداری و سلطهستیزی بوده و پدیده محوری در اندیشه امام و رهبری پیرامون مقابله با تحریم، پایداری و تابآوری اقتصادی از طریق اجرای راهبرد مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه بوده است. بر این راهبرد، شرایطزمینهای (استحکام و مقاومسازی اقتصاد، خوداتکایی اقتصادی، تولید دانش و عدالتمحوری) و شرایطمداخلهگر (رشد پویا و مستمر، سلامتاقتصادی و برونگرایی) اثرگذار بوده که پیامدهای افزایش سطح آستانه تحمل جامعه، کاهش آسیبپذیری اقتصادی و ارتقاء رقابتپذیری اقتصادی را در قالب گفتمانهای یاد شده به همراه خواهد داشت.
https://issk.sndu.ac.ir/article_56_17236e9d8e68d139bb1e198654d05fa6.pdf
2018-02-20
7
35
گفتمان امام و رهبری
تحریم
تحلیل محتوای کیفی
نظریه داده بنیاد
فرهاد
رهبر
1
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
الهمراد
سیف
2
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام)
AUTHOR
نبیاله
دهقان
3
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
محمد
فرجاللهزاده
mohamad_farajolahzadeh@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول
AUTHOR
یحیی
آلاسحاق
5
دانشآموخته دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی تاثیر راهبردی فرهنگ سازمانی بر نهادینهسازی مدیریت دانش (مطالعه موردی: کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی پارس کشور)
مقاله حاضر با هدف امکانسنجی تاثیر راهبردی فرهنگ سازمانی بر نهادینهسازی مدیریت دانش به رشته تحریر درآمده است و سعی در پاسخ به این سوال اصلی دارد فرهنگ سازمانی به چه میزان میتواند بر نهادینهسازی مدیریت دانش تاثیرگذار باشد؟ این پژوهش با روش توصیفی – پیمایشی صورت گرفت و جامعه آماری آن متشکل از مدیران عالی، میانی، اجرایی و کارکنان سازمان مورد مطالعه قرار داده شد که این افراد با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 200 نفر برآورد و با استفاده از جدول مورگان 132 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز به کمک پرسشنامهای متشکل از 24 سوال جمعآوری گردید که پایایی آن توسط نرمافزار spss برابر با 93/0 محاسبه گردید. همچنبن با توجه به نرمال بودن دادههای تحقیق از تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار Lisrel بهره گرفته شد که عمدهترین نتایج آن به ترتیب اولویت بدین قرار است:
"راهبرد مشارکت سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد یادگیری سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد توافقپذیری سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد اعتماد سازمانی بر مدیریت دانش" و "راهبرد سازگاری سازمانی بر مدیریت دانش" تاثیر مثبت دارد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_57_6fcf7dd679b024e8ea53d76a49a9b6fb.pdf
2018-02-20
37
60
مدیریت دانش
فرهنگ سازمانی
امکانسنجی راهبردی
امین
پاشایی هولاسو
pashaeiamin@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نویسنده مسئول
AUTHOR
صمد
فتحی
2
پژوهشگر دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
حسین
حبیبی
3
دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
AUTHOR
حسین
امیری
4
پژوهشگر علوم احتماعی
AUTHOR
رضا
نوروزی
5
پژوهشگر علوم اجتماعی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی راهبردی اداره امور امر به معروف و نهی از منکر
امر به خوبیها و نهی از بدیها دو اصل پذیرفته شده همه اقوام و ملل مختلف در طول تاریخ زندگی انسانها بوده است؛ زیرا این دو اصل در بردارنده منافع انسانها و منطبق با عقل و فطرتاند. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل آمیخته و بر اساس روش نظریهپردازی مبنایی، سعی در ارائه الگوی سیاستی اداره امور امر به معروف و نهی از منکر شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از متخصصان و صاحبنظران، اساتید حوزه علمیه و دانشگاه، مدیران و تصمیمسازان با تجربه سازمانهای این حوزه است. روش نمونهگیری در این پژوهش با تکنیک گلوله برفی و هدفمند انجام گرفتهاست. نتیجه تحقیق بیانگر آناست که با تاسیس نهادی برای هماهنگی نهادهای دستاندرکار و فعال کردن بازوی تحقیقات نظری بهجهت روزآمدسازی قوانین و اولویتبندی و در بعد عملی بهمنظور پیادهسازی یافتههای تحقیق، میتوان نظامی را پیادهسازی و اجرا کرد که ضمن توجه و بهرهگیری از آموزههای بلند دینی و اسلامی (که به خوبی و صراحت در گفتمان مترقی ولایت فقیه متبلور است) با ایجاد قانونگرایی و ریشهکنی فساد بتواند در کشورهای منطقه و همچنین در جهان اسلام سرآمد بوده و قادر باشد در راستای منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(رحمهاللهعلیه) و حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) تجربیات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سایر ملل آزاده آموزش و الگویی از حکومت سالم و بدون منکر باشد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_58_d5998340dc244dced092968ae02b0f19.pdf
2018-02-20
61
86
امر به معروف و نهی از منکر
الگوی راهبردی
دکترین
گفتمان ولایت فقیه
سیدمحمدجواد
نصراللهزاده
1
عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی
AUTHOR
حسینعلی
احمدی گرجی
2
دانشجوی دوره دکترای رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اهمیت – عملکرد عوامل موثر بر دانشی بودن سازمان
پژوهش حاضر بهمنظور عوامل موثر بر دانشی بودن سازمان انجام شده است. هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر و تعیین میزان اهمیت و عملکرد هر یک از آن عوامل موثر بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی – اکتشافی با استفاده از فن دلفی انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامهای مشتمل بر 14 متغیر بر اساس ادبیات نظری حوزه سازمان دانشبنیان بوده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان نظری و تجربی حوزه سازمان دانشبنیان هستند که 25 نفر از آنها به روش نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس انتخاب شدهاند. با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون، آزمون T و ماتریس عملکرد - اهمیت دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است که بر این اساس 2 متغیر نظیر فناوری و اهداف استراتژی کسبوکار هم از بعد اهمیت و هم از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی جهت استمرار قرار داشته و شش متغیر نظیر فرهنگ دانشی، ساختار و ... از بعد اهمیت در سطح بالایی قرار داشته و لیکن از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار نداشتهاند و مستلزم تمرکز بیشتر خطمشیگذاران و مجریان مربوطه بودهاند.
https://issk.sndu.ac.ir/article_59_8b294681e195d2ee222a8ab6877b26dd.pdf
2018-02-20
87
103
سازمان دانشبنیان
فرهنگ دانشی
ساختار دانشی
حبیباله
طاهرپورکلانتری
1
استادیار مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
AUTHOR
غلامعلی
فرجادی
2
دانشیار اقتصاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
AUTHOR
غلامرضا
معمارزادهطهرانی
3
دانشیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
AUTHOR
سارا
نودهفراهانی
4
دانشجوی دکترای موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت راهبردی قراردادهای نفتی مشارکت در تولید در چارچوب دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب
یکی از روشهای جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعۀ میادین در صنعت نفت شیوۀ قراردادی مشارکت در تولید میباشد. هدف مقاله حاضر امکانسنجی اقتصادی استفاده از این نوع قراردادی در آیندۀ صنعت نفت کشور میباشد. لذا درصدد بررسی بهینگی اقتصادی قراردادهای نفتی مشارکت در تولید از دیدگاه تئوری قراردادها و در چارچوب دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب است. نتایج بهدستآمده از این بهینهیابی نشان میدهد که قراردادهای مشارکت در تولید در موقعیت بهینۀ اول هر دو مدل قرار نخواهند داشت. همچنین درخصوص موقعیت بهینۀ دوم، با توجه به ویژگیهای خاص قراردادهای مشارکت در تولید و شرکتهای بزرگنفتی طرف قرارداد ایران، نشان خواهیم داد که این قراردادها در دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب دارای شرایط قرارداد بهینه در موقعیت بهینۀ دوم میباشند. با توجه به این نتایج، اثبات خواهیم کرد که قراردادهای مشارکت در تولید به لحاظ اقتصادی بهینه هستند و لذا بکارگیری این قراردادها به عنوان قالب پیشنهادی ایران به منظور عقد قراردادهای اکتشاف، بهرهبرداری و توسعه در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور به لحاظ اقتصادی بلامانع میباشد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_60_4da947d4ccaa173803d14077e3b66363.pdf
2018-02-20
105
132
قرارداد مشارکت در تولید
نظریۀ قراردادها
مخاطرات اخلاقی
انتخاب نامناسب
حسین
راغفر
1
دانشیار دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه الزهرا
AUTHOR
فیصل
عامری
2
دانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
محمدجواد
ناخدا
mj.nakhoda@gmail.com
3
دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز، گرایش حقوق و قراردادهای نفت و گاز دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش ساختار ریاستی یا پارلمانی در اقتدار نظام ج.ا.ا
نظام ج.ا.ا در حوزه ساختار سیاسی ناظر بر نظام پارلمانی صاحب تجربه است. تا پیش از بازبینی قانون اساسی در سال 1368، کشور بر اساس ساختار پارلمانی تمشیت میشد. لیکن در مقطع چند سال اخیر برخی صاحبنظران بر این باورند که ساختار نظام ریاستی، مطلوب نظر مقتضیات کشور نیست و بستر تعامل قوا را میسر نمیسازد. ضمن اینکه برخی معتقدند این تغییر باید در مقطعی شکل بگیرد که کشور صاحب نظام حزبی توانمند به معنای حقیقی باشد در غیراینصورت تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی مشکلی را مرتفع نمیسازد. علیهذا وجه ممیزه برجسته ساختار سیاسی نظام ریاستی و پارلمانی معطوف به چگونگی انتخاب رییس قوه اجراییه است. این تفاوت در آنجایی بروز و ظهور مییابد که قوه مجریه برآمده از رای غیر مستقیم مردم، خود را در برابر قوه مقننه پاسخگو بداند و قوه مقننه در برابر قوه مجریه برتری حقوقی یابد.
بنابراین چارچوب نظام واره نهادهای حاکمیتی در ساختار نظامهای سیاسی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ترکیببندی نظام سیاسی و همچنین اصل کارآمدی، حاکی از تقسیم مسئولیتها و تفکیک امور بطور متناسب ارزیابی میشود. لذا اینکه ترکیب نهادی حکومت و تقسیم وظایف بین افراد، از چه سازوکاری برخوردار است؟ و کدام ساختار مناسب حال کنونی کشور میباشد از مهمترین سوالات پیشروی این تحقیق است. که با روش تحلیلی- توصیفی و اخذ نظر خبرگان و کارشناسان این حوزه مورد کاوش قرار گرفته است.
https://issk.sndu.ac.ir/article_61_b25c612aca1174ac69471082367e6536.pdf
2018-02-20
133
154
ساختار
نظام پارلمانی
نظام ریاستی
اقتدار
محمد
پیرعلی
1
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی گرایش آیندهپژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR