TY - JOUR ID - 835 TI - مقاله پژوهشی:تدوین راهبردهای لنگرهای مسیر پیشرفت شغلی کارکنان JO - مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی JA - ISSK LA - fa SN - 2588-7467 AU - محمدی مقدم, یوسف AU - دهناد, میثم AU - دلاور, علی AU - علیپور درویشی, زهرا AD - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران-نویسنده مسؤل AD - دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران AD - استاد سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران AD - استاد یار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 3 IS - 10 SP - 418 EP - 449 KW - راهبرد KW - لنگر شغلی KW - آموزش و پرورش DO - N2 - سازمان‌ها برای رسیدن به توسعه و موفقیت در محیط پر از تغییر و دانشی کنونی، نیازمند اتخاذ تصمیماتی برای حفظ، ارتقاء نیروهای با ارزش و استفاده مؤثر از ظرفیت­های انسانی می باشند. یکی از مهمترین اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد، توجه به لنگر‌های شغلی و طرح ریزی و اجرای راهبردهای  بهره مندی از آن در جهت اهداف فردی و سازمانی می باشد. هدف اصلی این تحقیق؛ کشف و اعتبار سنجی مؤلفه‌های راهبردهای لنگر‌های مسیر ترقی کارکنان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد . جامعه آماری پژوهش را برای کشف عوامل زیربنایی ، 15 نفر از خبرگان سازمانی که به صورت هدفمند برای اجرای روش دلفی انتخاب شده بودند، تشکیل دادند و برای اعتباریابی و روایی یابی نیز کلیه کارکنان این اداره کل به تعداد 900 نفر جامعه آماری را تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 270 نفر به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. همگونی درونی اعتبار گویه و شاخص اعتبار ترکیبی، به منظور اعتباریابی و روایی سازه(شاخص میانگین واریانس برآورده شده و شاخص فورنل لارکر) و همچنین روایی محتوا  برای روایی یابی استفاده شد. به منظور تشخیص عوامل زیر بنایی و عامل‌های سازه راهبردهای لنگر شغلی از روش دلفی استفاده شد و برای اعتبار سنجی نیز روش تحلیل عاملی تأییدی به کار برده شد. یافته های تحقیق نشان داد که راهبردهای لنگر‌های شغلی کارکنان در این اداره کل شامل: راهبردهای توسعه فردی(توانمند سازی روانشناختی، مدیریت استعداد و جانشین پروری) و راهبردهای توسعه سازمانی (بهبود نظام ارتقاء و انتصاب و بهبود نظام ارزیابی عملکرد) می​باشند. UR - https://issk.sndu.ac.ir/article_835.html L1 - https://issk.sndu.ac.ir/article_835_bb81f108c2ad65735db893184c4f20d0.pdf ER -