2024-03-29T03:26:56Z
https://issk.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=47
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
تحلیل گفتمان امام و رهبری در حوزه تبدیل دستاوردهای علم و فناوری به ثروت
محمدرضا
مرادی
سپهر
قاضینوری
محمدرضا
حسینی
فرزاد
طرهانی
مقاله حاضر با هدف تبیین گفتمان امام و رهبری در حوزه تبدیل دستاوردهای علم و فناوری به ثروت، با استفاده از پژوهش کیفی و رویکرد مبتنیبر نظریـه دادهبنیـاد انجام شده است. در این مقاله، از نرمافزار مکس.کیودا برای کد گذاری و تحلیل محتوای کمی و کیفی کلیه آثار و فرمایشهای مرتبط با علم و فناوری حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) استفاده شده است. بر اساس آنچه که در این پژوهش گذشت میتوان بیان نمود که در شرایط علی اثرگذار بر اقتدار علمی، فناوری و نوآوری شامل ارزش والای تولید ثروت از راه پیشرفت علمی مبتنیبر عدالت، استقلال اقتصادی و نفی سلطه بیگانه و شرایط مداخلهگر شامل نگاه اقتصادی به علم و فناوری، امنیت اقتصادی، حرمت مالکیت و سرمایههای مشروع و اقتصاد رقابتی سالم، شفاف و بدون رانت و متغیرهای زمینهای شامل خودباوری و اعتماد به نفس، نظام ملی نوآوری، افزایش و توسعه پژوهش، مرزشکنی و مرجعیت علمی تعیین شدهاند. سرانجام رفاه اقتصادی و اجتماعی، تولید ثروت، غرور ملی و اقتدار ملی از انتظارات و پیامدهای این گفتمان شناسایی شده است.
علم
فناوری و نوآوری
تولید ثروت
گفتمان امام و رهبری
2018
05
22
7
37
https://issk.sndu.ac.ir/article_213_62f5fc9b2b7ccb9425f7e4ec9fcbe468.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
الگوی اقتدار دفاعی – امنیتی براساس گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)
عبدالعلی
پورشاب
بهروز
دولتشاه
یکی از واقعیتهای انکارناپذیر، نقش اساسی اندیشهها، آراء، نظرات، رهنمودها و تدابیر حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)در تنظیم راهبردهای دفاعی – امنیتی کشور است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین الگوی اقتدار دفاعی – امنیتی براساس گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) میباشد که با بهرهگیری از روش توصیفی، تحلیلی و دادهبنیاد، با انجام مطالعات نظری تلاش شده است به شیوهای علمی و روشمند، گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)حول محورهای راهبردی ارائه شود تا بتواند تمامی فعالیَتهای حوزۀ اقتدار دفاعی – امنیتی را همراستا و هماهنگ نماید. نوع تحقیق، کاربردی و توسعهای و ابزار گرد آوری دادهها در بخش اسنادی، فیشبرداری و در بخش میدانی، پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه آماری پژوهش تعداد 30 نفر از خبرگان که بهصورت تصادفی هدفمند انتخاب شدند، میباشند. جهت استخراج دادهها از روش نظریه مبنایی، تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان و جهت اعتبارسنجی و تایید مولفه ها و شاخص ها از نظر خبرگان استفاه شده است. براساس نتایج تحقیق، اقتدار دفاعی - امنیتی مبتنیبر گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی- فرهنگی و علمی فناوری دارای 9 محور، 22 مولفه و 132 مفهوم میباشد.
گفتمان
ولایت فقیه
اقتدار
دفاعی- امنیتی
حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)
2018
05
22
39
68
https://issk.sndu.ac.ir/article_214_86c59e1ac79ce143567a5f827cb501a6.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
احصاء ویژگیها و معیارهای فرماندهی و مدیریت مبتنیبر منظومه فکری امام خامنهای (مدظله العالی) (بر اساس روش تحلیل محتوا)
محمدرضا
سلطانی
مدیریت، رهبری و فرماندهی یکی از عرصههایی است که فصل مشبعی از مطالب کتب و مقالات را به خود اختصاص داده است و صاحبنظران مدیریت هر کدام از منظرهای مختلف به این موضوع نگریستهاند. مقاله حاضر درصدد آن است تا معیارها و ویژگیهای مطلوب فرماندهی و مدیریت را از منظر امام خامنهای (مدظلهالعالی) بهعنوان رهبری که با وجود مشکلات و ناملایمات توانسته است با تدبیر و شایستگی این انقلاب را به سلامت به سرمنزل مقصول برساند، شناسایی و معرفی نماید. روش حاکم بر این تحقیق، بر تحلیل محتوا استوار است؛ در این روش که از نوع روش تحقیق کیفی است، برای استخراج مفاهیم و مقولهها و تعداد کاربرد آنها، تحلیل متون مربوط به بیانات و مکتوبات امام خامنهای، از منابع مختلف و مستند، صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برمبنای اندیشههای امام خامنهای، ویژگیها و معیارهای مطلوب مدیران و فرماندهان را در دو بخش کلی میتوان دستهبندی نمود: بخش عمومی (شامل 6 بعد و 28 مقوله) و بخش خاص مشتمل بر 4 بعد اعتقادی - معرفتی (با 9 مولفه)، اخلاقی - رفتاری (با 17 مولفه) سیاسی - اجتماعی (با 10 مولفه) و حوزه شغلی - حرفه ای (با 18 مولفه).
فرماندهی
مدیریت
امام خامنهای
تحلیل محتوا
2018
05
22
69
95
https://issk.sndu.ac.ir/article_215_e68c791589d2fe52a54fa11b1601dc76.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات براساس گفتمان ولایتفقیه
محمدحسن
زورق
سیدعلیرضا
شریفی
باتوجه به اینکه رهبران انقلاب اسلامی، مبلغانی برجسته و صاحبنظر در امر تبلیغ هستند و امتیاز برخورداری از اندیشه آنان، بهعنوان شایستگی کلیدی و مزیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران مطرح است، بررسی نقش و جایگاه هدایتی منظومه فکری ولایتفقیه در اداره امور تبلیغات جمهوری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی به ارکان جهتساز مدیریت راهبردی تبلیغات در گفتمان حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه ای میپردازد. نتایج تحلیل گفتمان نشان داد که دال مرکزی، «اسلامی بودن تبلیغات» است و سایر مفاهیم ازقبیل تأثیر بر مخاطب، رساندن پیام اسلام و انقلاب اسلامی، تعالی بخشی به تربیت انسان، مقابله با تبلیغات دشمنان، مصونیتبخشی و رفع آسیبهای تبلیغاتی به دال مرکزی مرتبط میباشد. درنهایت پس از استخراج مفاهیم گفتمانی در قالب اصول، اهداف و سیاستها، چارچوب ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات به تفکیک 4 اصل (با مقوله محوری «تأثیرگذاری بر مخاطب برای نیل فرد و جامعه به کمالات»)، 4 هدف (در دو گروه: کنشی- ایجابی؛ واکنشی- سلبی) و 9 سیاست با کمک روش داده بنیاد ارائه شدند.
ارکان جهتساز
مدیریت راهبردی
تبلیغات
گفتمان ولایتفقیه
2018
05
22
97
132
https://issk.sndu.ac.ir/article_216_9ed170cc80592c21aef87a305675ca76.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
ارائه الگوی راهبردی ابعاد ششگانه مدیریتی اداره امور حملونقل دریایی مبتنیبر تجارب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
ناصر
پورصادق
سیدمحمود
موسوی
یکی از مزیتهای رقابتی جمهوری اسلامی ایران حملونقل دریایی است. حوزهای که با تکیه بر موقعیت سوقالجیشی کشور (دسترسی در شمال و جنوب به دریا)، تجارب گذشته خود و همچنین دانش و تجربهی بینالمللی و حکمفرمایی مدیریت علمی، یکپارچه و در راستای منافع ملی، میتواند نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایفا کند. هدف تحقیق حاضر تدوین و تحلیل تجارب گذشته مدیریتی نظام جمهوری اسلامی در حوزهی حملونقل دریایی و ارائه الگوی راهبردی برای اداره آن می باشد. بدینمنظور با مطالعه و بررسی برنامههای پنجساله توسعه، اسناد فرادستی، طرحها و برنامههای مصوب در حوزه حملونقل دریایی و در نهایت با انجام مصاحبه های عمیق از خبرگان، تجربیات مدیریتی جمهوری اسلامی ایران ثبت و تجزیهوتحلیل شدند. این تحقیق از نوع کاربردی- توسعهای و به روش کیفی انجام شده است که تعداد 101 زیرمولفه حاصل از کدگذاری محوری جهت تبیین مولفههای ابعاد مدیریتی حاصل شد. 39 مولفه جهت تبیین اقدامات و جهتگیریهای ضروری در امور ششگانه مدیریتی حملونقل دریایی استحصال شد. از مهمترین مولفههای ابعاد مدیریتی میتوان به «تقویت نگاه سیستمی و یکپارچه در حملونقل دریایی»، «درک الزامات برنامهریزی»، «بازنگری قوانین و مقررات»، «تبیین و توسعه فرهنگ دریایی» و «تسهیل فرایند ترانزیت کالا از طریق حذف بروکراسیهای زائد» اشاره کرد.
الگوی راهبردی
ابعاد مدیریتی
حملونقل دریایی
تدوین تجارب
2018
05
22
133
158
https://issk.sndu.ac.ir/article_251_a74b2e7f3558c53d3d9f317c3fa7fa32.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1397
2
5
الگوی شناخت ویژگی دانش راهبردی برای تدوین تجارب راهبردی مدیران
محمدرضا
حمیدیزاده
احمد
سلمانی
هوشنگ
حاجیزاده
اصغر
باقرزاده
مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزایش توان رقابتی سازمانها است. مهمترین مرحله مدیریت دانش، شناخت ویژگیهای دانش راهبردی است که خلاء آن در هدف اصلی این تحقیق محسوس است. در واقع هدف تحقیق حاضر کمک به دستیابی به الگوی تدوین تجارب و دانش راهبردی مدیران نظام ج.ا.ا میباشد که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، افراد و مدیرانی در سطوح راهبردی و سیاستگذاری حاکمیتی و دستگاههای کشوری و لشکری نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و تعدادی از آنها نیز در تهیه رسالههای نظام حکومتی الگو بهعنوان استاد فعالیت نمودهاند که در قالب یک نمونه 103 نفری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار اصلی این پژوهش ابتدا مطالعه اسناد و مدارک، سپس مصاحبه آزاد و در نهایت پرسشنامه محققساخته بوده است. با استفاده از آزمونهای آماری، 20 ویژگی دانش راهبردی و 20 ویژگی افراد و مدیران دارای این دانش در سه دسته تنظیم شد. این سه دسته عبارتند از: ویژگیهای مقدماتی (منبعثی)، ویژگیهای میانی (نتیجهای/ خرد) و ویژگیهای نهایی (پیامدی / کلان). همچنین ویژگیهای دانش راهبردی و آشنایی به علوم مدیریت، ویژگیهای عمومی و تخصصی و ویژگیهای فردی برای افراد و مدیران دارای دانش راهبردی مشخص شد.
دانش
مدیریت دانش
دانش راهبردی
تدوین تجارب راهبردی
2018
05
22
159
191
https://issk.sndu.ac.ir/article_218_036d6780c594d21db0fbc017d5aed322.pdf