دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220Countering the Economic Sanctions against the Islamic Republic of Iran Based on the Discourse of the Late Imam and that of the Supreme Leader: A Paradigm Modelالگوی پارادایمی مقابله با تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان امام و رهبری73556FAفرهادرهبراستاد دانشگاه تهرانالهمرادسیفدانشیار دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام)نبیالهدهقاناستادیار دانشگاه عالی دفاع ملیمحمدفرجاللهزادهدانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئولیحییآلاسحاقدانشآموخته دکتری دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170408Given the significance and necessity of countering the economic shocks like sanctions, the present study aims at presenting a paradigm model to counter the economic sanctions against the Islamic Republic of Iran based on the discourse of the late Imam and that of the Supreme Leader. In this line, it exploits the documentary method, Thematic Analysis (quantity-quality) and Grounded Theory. The outcome of the study reveals that the causes which have brought about sanctions against our country are emphasis on idealism, Islamism, value-orientedness and struggle with arrogance. In the ideologies of the late Imam and that of the supreme leader, the struggle with snaction focuses on economic resistance and resilience through vigilant and powerful counteraction. Meanwhile, the field conditions (fortification of economy, economic self-reliance, production of knowledge and administration of justice) and meddling conditions (dynamic sustainable growth, economic health and extermisim) affect the strategy in such a way that the ramifications of increasing the tolerance of society will be the reduction of economic vulnerability and promotion of economic competition in the mentioned discourses.با توجه به اهمیت و ضرورت مقابله با تکانههای اقتصادی تأثیرگذار چون تحریمهای اقتصادی، تحقیق حاضر باهدف ارائه الگوی پارادایمی مقابله با تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان امام و رهبری به رشته تحریر درآمده است و از روشهای اسنادی، تحلیل محتوایکمّی و کیفی و روش دادهبنیاد استفاده شدهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دلایل پیدایش تحریمها علیه کشورمان، تأکید بر مقولههای آرمانگرایی، اسلامگرایی، ارزشمداری و سلطهستیزی بوده و پدیده محوری در اندیشه امام و رهبری پیرامون مقابله با تحریم، پایداری و تابآوری اقتصادی از طریق اجرای راهبرد مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه بوده است. بر این راهبرد، شرایطزمینهای (استحکام و مقاومسازی اقتصاد، خوداتکایی اقتصادی، تولید دانش و عدالتمحوری) و شرایطمداخلهگر (رشد پویا و مستمر، سلامتاقتصادی و برونگرایی) اثرگذار بوده که پیامدهای افزایش سطح آستانه تحمل جامعه، کاهش آسیبپذیری اقتصادی و ارتقاء رقابتپذیری اقتصادی را در قالب گفتمانهای یاد شده به همراه خواهد داشت.https://issk.sndu.ac.ir/article_56_17236e9d8e68d139bb1e198654d05fa6.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220The Strategic Impact of Organizational Culture on Embedding Knowledege Management: An Estimation of Possiblity
( the Case-study of the National Pars Metal and Nail Industries)امکانسنجی تاثیر راهبردی فرهنگ سازمانی بر نهادینهسازی مدیریت دانش (مطالعه موردی: کارخانجات صنایع فلزی و میخسازی پارس کشور)376057FAامینپاشایی هولاسودانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نویسنده مسئولصمدفتحیپژوهشگر دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیحسینحبیبیدانشجوی دکتری مدیریت سیستمها دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)حسینامیریپژوهشگر علوم احتماعیرضانوروزیپژوهشگر علوم اجتماعیJournal Article20170425The present study aims at the estimation of possiblity for the strategic impact of organizational culture on embedding knowledge management. Following, it seeks to mesure the extent to which the organizational culture impacts on embedding knowledege management as the main question. Conducted upon description-survey, it makes up a population out of the senior, middle and executive managers of the organization the number of whom hits 200 in such a way that 132 of them are selected by means of Morgan Table. The required data are gathered through a questionnaire compsed of 24 items the reliability of which equals to 93/0 with SPSS software. As well, given the normality of the data, it exploits Confirmatory Factoral Analysis by means of Lisrel Software the most important results of which reveal the positive impact of the following elements on knowledge management in respect:
“organizational participation strategy on knowledge management”, “organizational learning strategy on knowledege management”, “organizational concurrence strategy on knowledege management”, “organizational confidence strategy on knowledege management”, and “organizational adaptability strategy on knowledege management”.مقاله حاضر با هدف امکانسنجی تاثیر راهبردی فرهنگ سازمانی بر نهادینهسازی مدیریت دانش به رشته تحریر درآمده است و سعی در پاسخ به این سوال اصلی دارد فرهنگ سازمانی به چه میزان میتواند بر نهادینهسازی مدیریت دانش تاثیرگذار باشد؟ این پژوهش با روش توصیفی – پیمایشی صورت گرفت و جامعه آماری آن متشکل از مدیران عالی، میانی، اجرایی و کارکنان سازمان مورد مطالعه قرار داده شد که این افراد با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 200 نفر برآورد و با استفاده از جدول مورگان 132 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز به کمک پرسشنامهای متشکل از 24 سوال جمعآوری گردید که پایایی آن توسط نرمافزار spss برابر با 93/0 محاسبه گردید. همچنبن با توجه به نرمال بودن دادههای تحقیق از تحلیل عاملی تائیدی با استفاده از نرمافزار Lisrel بهره گرفته شد که عمدهترین نتایج آن به ترتیب اولویت بدین قرار است:
"راهبرد مشارکت سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد یادگیری سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد توافقپذیری سازمانی بر مدیریت دانش"، "راهبرد اعتماد سازمانی بر مدیریت دانش" و "راهبرد سازگاری سازمانی بر مدیریت دانش" تاثیر مثبت دارد.https://issk.sndu.ac.ir/article_57_6fcf7dd679b024e8ea53d76a49a9b6fb.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220Ordering Goodness and Preventing from Evil: A Strategic Modelالگوی راهبردی اداره امور امر به معروف و نهی از منکر618658FAسیدمحمدجوادنصراللهزادهعضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملیحسینعلیاحمدی گرجیدانشجوی دوره دکترای رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170430Ordering goodness and preventing from evil have been two accepted principles among all nations during the history in that the two embrace human interests and are based on reason and temperament.Meanwhile, this study aims at presenting a policy model for administration of ordering goodness and preventing from evil through a mixed method.Doing so, it makes up a population out of experts, specialists and pundits, scholars of seminary and university, and experienced managers and policy-makers in the related organizations. Following,the sampling is conducted through Snowball in an objective manner.The outcome of the study demonstrates that establishing an institution for coordination among stochholders and activating theoretical studies to update regulations as well as prioritizing in practical aspect in order to implement the findings, could fulfill a system that besides considering and exploiting religious Islamic teachings, could establish legality and root out corruption and move in line with the directives of the founder of the Islamic Republic of Iran and Imam Khameneie(ph). Such an institution could teach the experiences of the Islamic Republic of Iran to other nations and be a model for healthy government. امر به خوبیها و نهی از بدیها دو اصل پذیرفته شده همه اقوام و ملل مختلف در طول تاریخ زندگی انسانها بوده است؛ زیرا این دو اصل در بردارنده منافع انسانها و منطبق با عقل و فطرتاند. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل آمیخته و بر اساس روش نظریهپردازی مبنایی، سعی در ارائه الگوی سیاستی اداره امور امر به معروف و نهی از منکر شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از متخصصان و صاحبنظران، اساتید حوزه علمیه و دانشگاه، مدیران و تصمیمسازان با تجربه سازمانهای این حوزه است. روش نمونهگیری در این پژوهش با تکنیک گلوله برفی و هدفمند انجام گرفتهاست. نتیجه تحقیق بیانگر آناست که با تاسیس نهادی برای هماهنگی نهادهای دستاندرکار و فعال کردن بازوی تحقیقات نظری بهجهت روزآمدسازی قوانین و اولویتبندی و در بعد عملی بهمنظور پیادهسازی یافتههای تحقیق، میتوان نظامی را پیادهسازی و اجرا کرد که ضمن توجه و بهرهگیری از آموزههای بلند دینی و اسلامی (که به خوبی و صراحت در گفتمان مترقی ولایت فقیه متبلور است) با ایجاد قانونگرایی و ریشهکنی فساد بتواند در کشورهای منطقه و همچنین در جهان اسلام سرآمد بوده و قادر باشد در راستای منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی<sup>(رحمهاللهعلیه) </sup>و حضرت امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی) </sup>تجربیات و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سایر ملل آزاده آموزش و الگویی از حکومت سالم و بدون منکر باشد.https://issk.sndu.ac.ir/article_58_d5998340dc244dced092968ae02b0f19.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220Effective Factors in a Knowledege-based Organization: An Analysis of Importance & Performanceتحلیل اهمیت – عملکرد عوامل موثر بر دانشی بودن سازمان8710359FAحبیبالهطاهرپورکلانتریاستادیار مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیغلامعلیفرجادیدانشیار اقتصاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیغلامرضامعمارزادهطهرانیدانشیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقاتسارانودهفراهانیدانشجوی دکترای موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیJournal Article20170323This study seeks to analyse the effective factors in a knowledege-based organization. Furthermore, it endeavors to recognize the effective factors and measure their importance and performance. Doing so, it utilizes qualitative-exploratory method by means of Delphi Technique and gathers data through a questionnaire composed of 14 variables based on the literature of knowledege-based organization. The population of this study is made up of theoretical and practical experts in a knowledge-based organization the 25 ones of whom are selected non-randomly and in terms with being in access. Following, it analyses the importance of data by means of Entropy Shannon Technique, T Test and Importance-Performance Matrix based on which two variables namely technology and the purpose of business strategy lie sustainably in an appropriate position in regard with importance and then performance, and 6 variables like knowledge culture, structure, etc. palce in a high level in terms of importance, however, in regard performance, they palce no appropriate position and require further attention of policy-makers and executive agents. پژوهش حاضر بهمنظور عوامل موثر بر دانشی بودن سازمان انجام شده است. هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر و تعیین میزان اهمیت و عملکرد هر یک از آن عوامل موثر بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی – اکتشافی با استفاده از فن دلفی انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامهای مشتمل بر 14 متغیر بر اساس ادبیات نظری حوزه سازمان دانشبنیان بوده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان نظری و تجربی حوزه سازمان دانشبنیان هستند که 25 نفر از آنها به روش نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس انتخاب شدهاند. با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون، آزمون T و ماتریس عملکرد - اهمیت دادهها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است که بر این اساس 2 متغیر نظیر فناوری و اهداف استراتژی کسبوکار هم از بعد اهمیت و هم از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی جهت استمرار قرار داشته و شش متغیر نظیر فرهنگ دانشی، ساختار و ... از بعد اهمیت در سطح بالایی قرار داشته و لیکن از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار نداشتهاند و مستلزم تمرکز بیشتر خطمشیگذاران و مجریان مربوطه بودهاند. https://issk.sndu.ac.ir/article_59_8b294681e195d2ee222a8ab6877b26dd.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220Strategic Management of Partnership Contract for Petroleum Production in the Framework of the twin-model of Behavioral Risks and Inappropriate Choiceمدیریت راهبردی قراردادهای نفتی مشارکت در تولید در چارچوب دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب10513260FAحسینراغفردانشیار دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه الزهرافیصلعامریدانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه علامه طباطبائیمحمدجوادناخدادانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز، گرایش حقوق و قراردادهای نفت و گاز دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170404The partnership contract for production is one of the methods for attracting foreign investments and development of oilfields. In the same vein, this study aims at estimating the economic possiblity of the mentioned contract in line with the future of the national petroleum industry. Accordingly, the perecentage of optimum economy for partnership contract in oil production is embedded in the framework of the twin-model of Behavioral Risks and Inappropriate Choice. The ourcome of the study indicates that the partnership contracts in production occupy nowhere in the first optimal position of the two models. On the 2nd optimum position and given the particular features of partnership contracts for production and the oil corporations having contract with Iran, it will be found that the contratcs are specified to the 2nd optimum position in the framewok of the two models. In conjunction with the results, it will be proved that the partnership contracts in production are economically optimum; accordingly, the endorsement of such contracts as the suggested fromat of Iran in a bid to conclude exploration, operation and development contratcs in the national sector of oil & gas industry are economically appropritaeیکی از روشهای جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعۀ میادین در صنعت نفت شیوۀ قراردادی مشارکت در تولید میباشد. هدف مقاله حاضر امکانسنجی اقتصادی استفاده از این نوع قراردادی در آیندۀ صنعت نفت کشور میباشد. لذا درصدد بررسی بهینگی اقتصادی قراردادهای نفتی مشارکت در تولید از دیدگاه تئوری قراردادها و در چارچوب دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب است. نتایج بهدستآمده از این بهینهیابی نشان میدهد که قراردادهای مشارکت در تولید در موقعیت بهینۀ اول هر دو مدل قرار نخواهند داشت. همچنین درخصوص موقعیت بهینۀ دوم، با توجه به ویژگیهای خاص قراردادهای مشارکت در تولید و شرکتهای بزرگنفتی طرف قرارداد ایران، نشان خواهیم داد که این قراردادها در دو مدل مخاطرات اخلاقی و انتخاب نامناسب دارای شرایط قرارداد بهینه در موقعیت بهینۀ دوم میباشند. با توجه به این نتایج، اثبات خواهیم کرد که قراردادهای مشارکت در تولید به لحاظ اقتصادی بهینه هستند و لذا بکارگیری این قراردادها به عنوان قالب پیشنهادی ایران به منظور عقد قراردادهای اکتشاف، بهرهبرداری و توسعه در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور به لحاظ اقتصادی بلامانع میباشد. https://issk.sndu.ac.ir/article_60_4da947d4ccaa173803d14077e3b66363.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74671420180220The Role of Heading or Parliamentary Structure in the Power of IRI’s Power: A Studyبررسی نقش ساختار ریاستی یا پارلمانی در اقتدار نظام ج.ا.ا13315461FAمحمدپیرعلیدانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی گرایش آیندهپژوهی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170208The IRI’s polity is of experience in the political structure overseeing the parliamentary system. The country was run upon parliamentary structure before the Constitution was reviewd in 1989. In contrast, some pundits maintain that the heading system structure meets the national requirements no more and provides not for a space suitable for interction of the three bodies. On the other hand, there are some who hold that this change sould be conducted when the country owns a party system in its actual shape; otherwise, the change eliminates no problem. Hence, the marked distiction between a political heading structure and a parliamentary one depends on the appointment of chief executive body. This distinction is realized where the executive body which is established with the indirect mass ballot deems itself respondent to the legislature and the legislature finds a legal superiority versus the former.
Therefore, the systemic farme of governing institutions in poilities is of a high importance in that the formaion of the political system as well as the principle of efficiency indicates that the division of resposibilities and affairs are analyzed appropriately. By the same token, this study deals with the institutional formation of government and division of tasks among individuals as a mechanism which seeks the appropriate structure for the country. This study is conducted with interpretation-analysis and adopting the viewpoints of experts active in the related fields.نظام ج.ا.ا در حوزه ساختار سیاسی ناظر بر نظام پارلمانی صاحب تجربه است. تا پیش از بازبینی قانون اساسی در سال 1368، کشور بر اساس ساختار پارلمانی تمشیت میشد. لیکن در مقطع چند سال اخیر برخی صاحبنظران بر این باورند که ساختار نظام ریاستی، مطلوب نظر مقتضیات کشور نیست و بستر تعامل قوا را میسر نمیسازد. ضمن اینکه برخی معتقدند این تغییر باید در مقطعی شکل بگیرد که کشور صاحب نظام حزبی توانمند به معنای حقیقی باشد در غیراینصورت تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی مشکلی را مرتفع نمیسازد. علیهذا وجه ممیزه برجسته ساختار سیاسی نظام ریاستی و پارلمانی معطوف به چگونگی انتخاب رییس قوه اجراییه است. این تفاوت در آنجایی بروز و ظهور مییابد که قوه مجریه برآمده از رای غیر مستقیم مردم، خود را در برابر قوه مقننه پاسخگو بداند و قوه مقننه در برابر قوه مجریه برتری حقوقی یابد.
بنابراین چارچوب نظام واره نهادهای حاکمیتی در ساختار نظامهای سیاسی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ترکیببندی نظام سیاسی و همچنین اصل کارآمدی، حاکی از تقسیم مسئولیتها و تفکیک امور بطور متناسب ارزیابی میشود. لذا اینکه ترکیب نهادی حکومت و تقسیم وظایف بین افراد، از چه سازوکاری برخوردار است؟ و کدام ساختار مناسب حال کنونی کشور میباشد از مهمترین سوالات پیشروی این تحقیق است. که با روش تحلیلی- توصیفی و اخذ نظر خبرگان و کارشناسان این حوزه مورد کاوش قرار گرفته است.https://issk.sndu.ac.ir/article_61_b25c612aca1174ac69471082367e6536.pdf