دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522Imam's Discourse Analysis and Leadership in Converting of Science and Technology to Wealthتحلیل گفتمان امام و رهبری در حوزه تبدیل دستاوردهای علم و فناوری به ثروت737213FAمحمدرضامرادیدانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئوسپهرقاضینوریاستاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرسمحمدرضاحسینیعضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملیفرزادطرهانیعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20170408This article is followed Imam's Discourse Analysis and Leadership in Converting Achievements of Science and Technology to Wealth. In this paper, the MAXQDA12 software has been used to analyze quantitative and qualitative content, and Lacla and Mouffe's theory used for analyzing Imam and Leadership works and statements.The analyzes show that the main element, in terms of science, the central slab in the thoughts and statements of Imam and leadership is the scientific authority and technology based on self-belief and self-confidence. Similarly, other elements in the discourse include: Science, knowledge, progress, economic independence, wealth, healthy economy, scientific progress, human talents, scientific discipline, scientific authority, scientific jihad, knowledge economy, innovation and commercialization of science and technology, justice, economic independence, respect Private property, the encouragement of domestic production and the fight against consumer culture. This discourse faces considerable challenges from external enemies and economic profits that look beyond the reach of the economy. Comparison of Imam and Leader's statements and works in this research show that the perceptions of the production of science and wealth, its origins, its works, its needs and its features, especially in the field of values are very similar. Both the Imam and the leadership have been strongly recommended the production of science and wealth, advances in the production of science and technology with attention to the internal and reliance on the domestic capital and talent based on justice and with the aim of social welfare of all people and the realization of national authority and authority of the Islamic system.مقاله حاضر با هدف تبیین گفتمان امام و رهبری در حوزه تبدیل دستاوردهای علم و فناوری به ثروت، با استفاده از پژوهش کیفی و رویکرد مبتنیبر نظریـه دادهبنیـاد انجام شده است. در این مقاله، از نرمافزار مکس.کیودا برای کد گذاری و تحلیل محتوای کمی و کیفی کلیه آثار و فرمایشهای مرتبط با علم و فناوری حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) استفاده شده است. بر اساس آنچه که در این پژوهش گذشت میتوان بیان نمود که در شرایط علی اثرگذار بر اقتدار علمی، فناوری و نوآوری شامل ارزش والای تولید ثروت از راه پیشرفت علمی مبتنیبر عدالت، استقلال اقتصادی و نفی سلطه بیگانه و شرایط مداخلهگر شامل نگاه اقتصادی به علم و فناوری، امنیت اقتصادی، حرمت مالکیت و سرمایههای مشروع و اقتصاد رقابتی سالم، شفاف و بدون رانت و متغیرهای زمینهای شامل خودباوری و اعتماد به نفس، نظام ملی نوآوری، افزایش و توسعه پژوهش، مرزشکنی و مرجعیت علمی تعیین شدهاند. سرانجام رفاه اقتصادی و اجتماعی، تولید ثروت، غرور ملی و اقتدار ملی از انتظارات و پیامدهای این گفتمان شناسایی شده است.https://issk.sndu.ac.ir/article_213_62f5fc9b2b7ccb9425f7e4ec9fcbe468.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522A Pattern for Defensive-Security Authority according to the discourse of Imam Khomeiniالگوی اقتدار دفاعی – امنیتی براساس گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)3968214FAعبدالعلیپورشابعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملیبهروزدولتشاهدانشآموخته دکترای علوم دفاع راهبردی و نویسنده مسئولJournal Article20171210One of the undeniable realities is the role of thoughts, ideas, guidelines, and discernments of Hazrat Imam Khomeini in devising defensive-security strategies. Therefore, the key goal of this study is “Defensive-Security Authority according to the discourse of Imam Khomeini” in which it is tried to present the discourse of Imam Khomeini by means of a descriptive, analytical, and data-oriented method and doing theoretical studies in a scientific and systematic manner about strategic issues until it can coordinate and align the entire activities in the domain of defensive-security authority. The type of research is applied and developmental. Instruments of data collection in the documentary section are note taking on index cards and in the field section is the research survey. The statistical universe of it consists in 30 experts who are chosen in a random-purposive manner. In order to extract data the basic theory, content analysis, and discourse analysis and for validation and component certification and certification of indices the experts’ opinions are used. The holy regime of the Islamic Republic of Iran will encounter multiple threats, hurdles, and problems for making a civilization based on the thought of the great prophet of Islam and to remove obstacles from its way to reach divine and altruistic goals by using its total resources and facilities requires to achieve defensive-security authority. Thus, the results of the research indicate that the defensive-security authority based on the discourse of Imam Khomeini consists in 9 issues, 22 components, and 32 concepts which after presenting it to the scholar universe in order to certify the components and concepts, the entire components and concepts which are enumerated are approved by making minor changes.یکی از واقعیتهای انکارناپذیر، نقش اساسی اندیشهها، آراء، نظرات، رهنمودها و تدابیر حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)در تنظیم راهبردهای دفاعی – امنیتی کشور است. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین الگوی اقتدار دفاعی – امنیتی براساس گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) میباشد که با بهرهگیری از روش توصیفی، تحلیلی و دادهبنیاد، با انجام مطالعات نظری تلاش شده است به شیوهای علمی و روشمند، گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)حول محورهای راهبردی ارائه شود تا بتواند تمامی فعالیَتهای حوزۀ اقتدار دفاعی – امنیتی را همراستا و هماهنگ نماید. نوع تحقیق، کاربردی و توسعهای و ابزار گرد آوری دادهها در بخش اسنادی، فیشبرداری و در بخش میدانی، پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه آماری پژوهش تعداد 30 نفر از خبرگان که بهصورت تصادفی هدفمند انتخاب شدند، میباشند. جهت استخراج دادهها از روش نظریه مبنایی، تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان و جهت اعتبارسنجی و تایید مولفه ها و شاخص ها از نظر خبرگان استفاه شده است. براساس نتایج تحقیق، اقتدار دفاعی - امنیتی مبتنیبر گفتمان حضرت امام خمینی (رحمهاللهعلیه) در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی- فرهنگی و علمی فناوری دارای 9 محور، 22 مولفه و 132 مفهوم میباشد.https://issk.sndu.ac.ir/article_214_86c59e1ac79ce143567a5f827cb501a6.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522Identification of command and management Characteristics and criteria of based on Imam Khameini's intellectual systemاحصاء ویژگیها و معیارهای فرماندهی و مدیریت مبتنیبر منظومه فکری امام خامنهای (مدظله العالی) (بر اساس روش تحلیل محتوا)6995215FAمحمدرضاسلطانیاستادیار دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)Journal Article20170423Management, Leadership and Command is one of the areas that has a Wide chapter in the content of books and articles and The Experts have looked at this issue in different perspectives. The present article Looking for that to Identify and introduce criteria and desirable features of command and management from Imam Khameini's perspective As a leader, that been able despite the Problems and difficulties, to achieve the Islamic Revolution to its destination safely with his merit and tact. The method of this research is based on content analysis. In This research method that is the kind of a qualitative methodology research, To extract concepts and categories and Their application number, Analysis of texts related to Khamenei's statements and writings, From various and valid sources was Adjusted. The research results show that Based on the Imam Khameini’s thoughts, The desirable features of managers and commanders can be classified into two general sections: public section(Includes 6 dimensions and 28 components) And a specific section: Includes 4 Epistemic - Beliefs dimensions(With 9 components), Ethical- behavior(With 17 components), Social- political(With 10 components) And professional - career field(With 18 components).مدیریت، رهبری و فرماندهی یکی از عرصههایی است که فصل مشبعی از مطالب کتب و مقالات را به خود اختصاص داده است و صاحبنظران مدیریت هر کدام از منظرهای مختلف به این موضوع نگریستهاند. مقاله حاضر درصدد آن است تا معیارها و ویژگیهای مطلوب فرماندهی و مدیریت را از منظر امام خامنهای (مدظلهالعالی) بهعنوان رهبری که با وجود مشکلات و ناملایمات توانسته است با تدبیر و شایستگی این انقلاب را به سلامت به سرمنزل مقصول برساند، شناسایی و معرفی نماید. روش حاکم بر این تحقیق، بر تحلیل محتوا استوار است؛ در این روش که از نوع روش تحقیق کیفی است، برای استخراج مفاهیم و مقولهها و تعداد کاربرد آنها، تحلیل متون مربوط به بیانات و مکتوبات امام خامنهای، از منابع مختلف و مستند، صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برمبنای اندیشههای امام خامنهای، ویژگیها و معیارهای مطلوب مدیران و فرماندهان را در دو بخش کلی میتوان دستهبندی نمود: بخش عمومی (شامل 6 بعد و 28 مقوله) و بخش خاص مشتمل بر 4 بعد اعتقادی - معرفتی (با 9 مولفه)، اخلاقی - رفتاری (با 17 مولفه) سیاسی - اجتماعی (با 10 مولفه) و حوزه شغلی - حرفه ای (با 18 مولفه).https://issk.sndu.ac.ir/article_215_e68c791589d2fe52a54fa11b1601dc76.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522Inspirational Bases of Tablighat Strategic Management
according to the Velayat-e Faqih Discourseارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات براساس گفتمان ولایتفقیه97132216FAمحمدحسنزورقاستادیار دانشگاه صداوسیماسیدعلیرضاشریفیدانشجوی دوره دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170425One of the most important strategic issues in management of the Islamic system, the issue of Tablighat (advertising). as key competencies and Strategic advantages Islamic Republic of Iran is, It is useful to investigate the role and guidance position of the Intellectual System of the Supreme Leader in Islamic Republic of Iran Advertising Management, and which capacities and strategic capabilities to achieve the propaganda system provided by this issue? The purpose of this paper is to provide the Inspirational Bases of advertising strategic management in the discourse of Imam Khomeini and Imam Khamenei, with the descriptive and analytical approach. Therefore, by applying the discourse analysis method in guidelines of this noble and also with the help of grounded theory, results will be achieved. In this paper, the concept of advertising, importance, purpose and functions of advertising In the discourse of velayat-e faqih, and then specialized principles, objectives and management policies of advertising is investigated. Discourse analysis results show that the "Islamic propaganda" is Nodal point, and other concepts, such as the impact on the audience, convey the message of Islam and the Islamic Revolution, the transcendence of the human education, countering enemy propaganda, immunity and elimination of damages advertising attached to it. Finally, after extracting the concepts of discourse in the form of principles, objectives and policies, inspirational Bases framework for strategic management of advertising provided by Grounded theory method in 4 principle (with the central concept of 'impact on the audience for the individual and society to achieve perfection') ,4 goals (In two groups: an action-positive a reaction-negative) and 9 policy.باتوجه به اینکه رهبران انقلاب اسلامی، مبلغانی برجسته و صاحبنظر در امر تبلیغ هستند و امتیاز برخورداری از اندیشه آنان، بهعنوان شایستگی کلیدی و مزیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران مطرح است، بررسی نقش و جایگاه هدایتی منظومه فکری ولایتفقیه در اداره امور تبلیغات جمهوری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی، تحلیلی به ارکان جهتساز مدیریت راهبردی تبلیغات در گفتمان حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه ای میپردازد. نتایج تحلیل گفتمان نشان داد که دال مرکزی، «اسلامی بودن تبلیغات» است و سایر مفاهیم ازقبیل تأثیر بر مخاطب، رساندن پیام اسلام و انقلاب اسلامی، تعالی بخشی به تربیت انسان، مقابله با تبلیغات دشمنان، مصونیتبخشی و رفع آسیبهای تبلیغاتی به دال مرکزی مرتبط میباشد. درنهایت پس از استخراج مفاهیم گفتمانی در قالب اصول، اهداف و سیاستها، چارچوب ارکان جهتساز مدیریت راهبردی امور تبلیغات به تفکیک 4 اصل (با مقوله محوری «تأثیرگذاری بر مخاطب برای نیل فرد و جامعه به کمالات»)، 4 هدف (در دو گروه: کنشی- ایجابی؛ واکنشی- سلبی) و 9 سیاست با کمک روش داده بنیاد ارائه شدند.https://issk.sndu.ac.ir/article_216_9ed170cc80592c21aef87a305675ca76.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522Presenting a strategic model of sixtuple dimentions of management in conducting martime transportation affairs based on experiences holy I.R.I.ارائه الگوی راهبردی ابعاد ششگانه مدیریتی اداره امور حملونقل دریایی مبتنیبر تجارب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران133158251FAناصرپورصادقدانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئولسیدمحمودموسویدانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170524One of the competitve advantages of Islamic Republic of IRAN is the "marine transportation"; The area which benefiting the strategic position of country (access to sea in north and south), background of experiencies and international experience and sciences and, in the case of dominance of integrated, scientific and the national interests management, other than organizational, can take a brilliant role in commercial development and progress of country and independency to petroleum earns. The aim of this research is the compilation and also analysis of Islamic Republic's experiences in marine transportataion area and presenting a strategic model for management in conducting martime transportation. Considering that, ther have been registered experiences of Islamic Republic by studying and investigation of five years period development program, confidential documents, approved plans and program, in the area of sea lift and finally through experts deep interviewe, management experiences of the Islamic Republic of IRAN have been registered and analyzed using the foundation data method: eventually the components and sub-components of the sextuple aspects of management have been gained. There have been amount of 101 sub-components resulting from axial coding for explaining the management dimentions components. There have been 39 components for explaining the actions and necessary orientations in the sealift sextuple management dimentions components, we can indicate the sustaining of systematic and integrated look in marine transportation, understanding of programming essentials, review of the rules and regulations, explaining and expansion of sea culture and, to simplify the cargo transition procedure by omiting redundant bureaucraciesیکی از مزیتهای رقابتی جمهوری اسلامی ایران حملونقل دریایی است. حوزهای که با تکیه بر موقعیت سوقالجیشی کشور (دسترسی در شمال و جنوب به دریا)، تجارب گذشته خود و همچنین دانش و تجربهی بینالمللی و حکمفرمایی مدیریت علمی، یکپارچه و در راستای منافع ملی، میتواند نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایفا کند. هدف تحقیق حاضر تدوین و تحلیل تجارب گذشته مدیریتی نظام جمهوری اسلامی در حوزهی حملونقل دریایی و ارائه الگوی راهبردی برای اداره آن می باشد. بدینمنظور با مطالعه و بررسی برنامههای پنجساله توسعه، اسناد فرادستی، طرحها و برنامههای مصوب در حوزه حملونقل دریایی و در نهایت با انجام مصاحبه های عمیق از خبرگان، تجربیات مدیریتی جمهوری اسلامی ایران ثبت و تجزیهوتحلیل شدند. این تحقیق از نوع کاربردی- توسعهای و به روش کیفی انجام شده است که تعداد 101 زیرمولفه حاصل از کدگذاری محوری جهت تبیین مولفههای ابعاد مدیریتی حاصل شد. 39 مولفه جهت تبیین اقدامات و جهتگیریهای ضروری در امور ششگانه مدیریتی حملونقل دریایی استحصال شد. از مهمترین مولفههای ابعاد مدیریتی میتوان به «تقویت نگاه سیستمی و یکپارچه در حملونقل دریایی»، «درک الزامات برنامهریزی»، «بازنگری قوانین و مقررات»، «تبیین و توسعه فرهنگ دریایی» و «تسهیل فرایند ترانزیت کالا از طریق حذف بروکراسیهای زائد» اشاره کرد.https://issk.sndu.ac.ir/article_251_a74b2e7f3558c53d3d9f317c3fa7fa32.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672520180522A Pattern of Strategic Knowledge Feature for Developing Strategic Experiences of Managersالگوی شناخت ویژگی دانش راهبردی برای تدوین تجارب راهبردی مدیران159191218FAمحمدرضاحمیدیزادهعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیاحمدسلمانیعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملیهوشنگحاجیزادهدانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئولاصغرباقرزادهدانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20170715Knowledge management is an effective tool in improving the organizational structure, improve service levels and increase organizational competitiveness .. The first step is the acquisition of appropriate knowledge, especially knowledge of the strategy at the macro level. The most important step is to identify the characteristics of strategic knowledge and people and managers with the knowledge that it is the main objective of this research and is very tangible vacuum. The study population, patients and managers in strategic and policy levels of government and the civil and military apparatus of the Islamic Republic of Iran. And has special features and experience requirements. They also provide a model system of government and a number of treatises have activity as professor and in a sample of 103 people were tested. The main tool for this research, is the study of documents, interviews, and the questionnaire free. This questionnaire is available after approval by experts and Cronbach's alpha. Using tests and analyzes, exploratory and confirmatory factor 20 features and 20 features of strategic knowledge and administrators with the knowledge of each of the three categories was set. The three categories are: Basic characteristics (originated), intermediate characteristics and the final properties of the (outcome / macro). It also features a knowledge management strategy and an introduction to science, general and specialized features and personal characteristics were determined for individuals and managers with strategic knowledge. The results confirm the functional model That the holder of the features and characteristics of strategic knowledge and knowledge management strategy And at the end of the study are presented.مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزایش توان رقابتی سازمانها است. مهمترین مرحله مدیریت دانش، شناخت ویژگیهای دانش راهبردی است که خلاء آن در هدف اصلی این تحقیق محسوس است. در واقع هدف تحقیق حاضر کمک به دستیابی به الگوی تدوین تجارب و دانش راهبردی مدیران نظام ج.ا.ا میباشد که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، افراد و مدیرانی در سطوح راهبردی و سیاستگذاری حاکمیتی و دستگاههای کشوری و لشکری نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و تعدادی از آنها نیز در تهیه رسالههای نظام حکومتی الگو بهعنوان استاد فعالیت نمودهاند که در قالب یک نمونه 103 نفری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار اصلی این پژوهش ابتدا مطالعه اسناد و مدارک، سپس مصاحبه آزاد و در نهایت پرسشنامه محققساخته بوده است. با استفاده از آزمونهای آماری، 20 ویژگی دانش راهبردی و 20 ویژگی افراد و مدیران دارای این دانش در سه دسته تنظیم شد. این سه دسته عبارتند از: ویژگیهای مقدماتی (منبعثی)، ویژگیهای میانی (نتیجهای/ خرد) و ویژگیهای نهایی (پیامدی / کلان). همچنین ویژگیهای دانش راهبردی و آشنایی به علوم مدیریت، ویژگیهای عمومی و تخصصی و ویژگیهای فردی برای افراد و مدیران دارای دانش راهبردی مشخص شد.https://issk.sndu.ac.ir/article_218_036d6780c594d21db0fbc017d5aed322.pdf