دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Cultural Jihad in the Thoughts of leader Khameneiجهاد فرهنگی در اندیشه حضرت امام خامنه ای (مدظلهالعالی)741308FAمحمدحسنصنیعیدانشیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیمحمدعلیزرگرزادهدانشجوی دکتری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئولJournal Article20180510The resear cher Tries to Clarify and reword the statements of the supreme leader in the field of cultural Jihad. To do This his statements and correspondences in his official website[1] and some Jihadi books and other sources are precisely gathered Through field study. In context analyzing by chosen choices and contents of the sources, five elements including : The necessities of cultural Jihad 2-cultural objectives 3-enemys’ soft war; soft war methods 5- The approaches of confronting soft war were derived. That is 58 indexes. The researcher focuses on the words jihad, culture, cultural Jihad; in order to gain a better justification on this important matter. As it is considered to analyze the content ,related choices are just chosen and other unrelated statements are extracted. The findings show that if it is supposed to follow any kinds of Cultural Jihad is the most important and most significant type of jihad in the current situation. Considering 5 indicators, First , Jihad culture must be embodied in the minds, Spirit and minds of the society, then any jihad, including Jihad cultural, intellectual, military, economic, scientific, etc. should be implemented and executed.
<br clear="all" />
با توجه به هدف «بررسی جهاد فرهنگی در اندیشه حضرت امام خامنهای<sup> (مدظلهالعالی)</sup>»، محققین در پی آن هستند که بیانات حضرت امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی) </sup>را در زمینه جهاد فرهنگی دنبال نماید. بدینمنظور بیانات و مکاتبات معظمله مورد بررسی قرار گرفته است. نوع پژوهش حاضر، کاربردی - توسعهای میباشد که با استفاده از روش کیفی و گردآوری اطلاعات با بررسی در سوابق موجود و مطالعات کتابخانهای انجام شده است که پس از تحلیل محتوای کیفی از فیشها و گزارههای انتخابی (30 مورد)، تعداد 6 مولفه و 59 شاخص استخراج و احصاء گردید. در نهایت مولفهها و شاخصهای احصا شده به تایید پنج نفر از جامعه خبرگی رسید. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که اهداف جهاد فرهنگی اعتلای کلمهِ اسلام و ترویج مکتبِ اهل بیت<sup>(علیهمالسّلام)</sup>، حکمیّتِ فرهنگ اسلامی، تعظیم دستاوردهای انقلاب و تقویت اندیشههای بارور، راهگشا و هدایتگر قرآن و سنت است که تحقق این امر علاوهبر برخورداری از روحیه جهادی، ایثار، فداکاری، شجاعت، ایمان، معرفت و باورهای دینی، جز با اتحاد، وحدت و هماهنگی، تربیت دینی و معرفتی مردم و ترویج نوآوری و علم و تحصیل میسر نیست.https://issk.sndu.ac.ir/article_308_a45fce02e185aaea853f1f74c57dcde6.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Drawing out the Warfare Challenge Model among Selected Countries of West of Asia with an Emphasis on Islamic Republic of Iranبرآورد مدل رقابت تسلیحاتی بین کشورهای منتخب منطقه غربآسیا با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران4379309FAمسعودباغستانی میبدیدانشآموخته دکترای رشته علوم اقتصادیابوالفضلعباسی درهبیدیجوی دکتری رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و نویسنده مسئولحمیدرضابوجاردانشآموخته کارشناسیارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهJournal Article20180111Defense has been always important in all societies and countries allocate significant amount of resources to defend themselves against probable threats. It is also known that some countries attack others pursuing more power and influence and as a result others have to increase their defensive power. However sometimes countries consider even nonthreatening behaviors of others as threats to themselves and increase their defensive power in response. The situation of countries reacting to each other’s army expenditures is called warfare challenge. Concerning the current situation in western Asia, recognizing the nature of army activities among neighbor countries especially Turkey, Saudi Arabia and the Zionist Regime is so important for I.R. Iran. As a result the defensive policy of Iran depends on regional situation and warfare challenge among these countries. This paper aims to investigate warfare challenge model among selected countries of the region. The model is estimated by time series (VAR) analysis. Results show that Islamic Republic of Iran is in a warfare challenge with Turkey and Israel. It is also shown that Israel and Saudi Arabia are each in warfare challenge with Turkey.دفاع نظامی از دیرباز نقش قابلتوجهی در جوامع داشته است و کشورها منابع قابل ملاحظهای را صرف دفاع از خود و دفع خطر احتمالی میکنند. با این وجود قدرتطلبی یا کشورگشایی میتواند انگیزه برخی کشورها برای حمله به سایرین شود و این منجر به آن میشود که سایر کشورها در اندیشه تقویت توان نظامی خود باشند. با توجه به شرایط کنونی در منطقه غربآسیا، شناخت ماهیت فعالیتهای نظامی در میان کشورهای مجاور و بهویژه کشورهای ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس از اهمیت ویژهای برای کشورمان برخوردار است که با توجه به این موضوع، تعیین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران تا حدودی وابسته به شرایط منطقهای و رقابتهای تسلیحاتی در میان کشورهای منطقه است. با توجه به موارد فوق، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رقابت تسلیحاتی در میان کشورهای منتخب منطقه است. روش تحقیق بهکار رفته، نظری و تجربی میباشد و اساس کار تجربی پژوهش حاضر برمبنای رویکرد اقتصادسنجی سری زمانی و بهطور خاص روش خودرگرسیون برداری (VAR) میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و اسرائیل در رقابت تسلیحاتی است. همچنین اسرائیل علاوهبر ایران با ترکیه در رقابت تسلیحاتی است و عربستان نیز با ترکیه در رقابت تسلیحاتی است.https://issk.sndu.ac.ir/article_309_830d546e2afc3b2367ff51a123f9320a.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Study of Relationship between Knowledge Management and Organizational Innovation (Case Study: social assistance and crime prevention judiciary)بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)81104310FAابراهیممحمودزادهدانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشترعباسعلوینژاددانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئولJournal Article20170423In the economic structure of developed countries, the balance between knowledge and other resources has changed for the benefit of knowledge. So how to take advantage of modern knowledge technology and how to implement its processes, it is considered as a determinant factor in improving intra-organizational flexibility. The purpose of this paper is to identify the relationship between knowledge management and organizational innovation among employees. This paper seeks to identify tools for applying knowledge management in innovation, and also explains the nature of the role of knowledge management in innovation. The statistical population of this research includes 48 employees of the social assistance and crime prevention of judiciary in Tehran, that have all of them bachelor's degree and higher. Research questionnaire was sent to all statistical society’s individuals, that finally 43 of them completed the questionnaires. The validity of the questionnaire was determined by the specialized group and its reliability was calculated by using Cronbach's alpha (α = 84).Data analysis was done by using SPSSwinn17 software. The result of the coefficient showed that there was a significant relationship between knowledge management and organizational innovation in the social assistance and crime prevention of judiciary. Also, the knowledge management indicators, including knowledge creation, knowledge storage, knowledge transfer, and knowledge use, all have a significant relationship with organizational innovation.در ساختار اقتصادی کشورهای پیشرفته، موازنه میان دانش و سایر منابع به نفع دانش تغییر یافته است؛ بهگونهای که نحوهی بهرهگیری از فنآوریهای نوین دانش مدار و چگونگی پیادهسازی فرایندهای آن، عاملی تعیینکننده در ارتقای انعطافپذیری فرایندهای درون سازمانی محسوب میشود. این مهم به سازمانها کمک کرده تا در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش، با شناسایی فرصتهای جدید، مزیت رقابتی پایدار ایجاد نموده و چالشهای پیش روی خود را به خوبی اداره کنند. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر درمعاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در تهران به تعداد 48 نفر می باشد. روایی پرسشنامه توسط گروه تخصصی تعیین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ برابر 84/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معنیداری بین مدیریت دانش و نو آوری سازمانی وجود دارد. همچنین شاخص های مدیریت دانش نیز که شامل خلق دانش، ذخیرهسازی دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش است نیز همگی ارتباط معنیداری با نوآوری سازمانی دارند.https://issk.sndu.ac.ir/article_310_295361cd6d7eff7e9134e6737724e38d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Explaining the Strategies for the Administration of Foreign Affairs of Iranians in the Field of Science and Technology Based on the Statement of the Leader of the Islamic Republic and the Experiences of the Islamic Republic of Iranتبیین راهبردهای اداره امور ایرانیان خارج کشوردر حوزه علمی وفناوری مبتنیبرگفتمان ولایتفقیه و تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران105126311FAحمیدیزدانیاندانشآموخته دوره دکتری رشته امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیJournal Article20170726This research is an applied, developmental, and aimed at providing effective strategies for elite and Iranian foreign policy specialists. The method of this quantitative and qualitative research is quantitative: survey and data collection technique, a questionnaire, and in addition to studying existing documents, there was a deep interview with some experts. Reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha method and equaled 0.87. The statistical population consisted of 40 foreign affairs experts in ministries of science, research, technology and health, medical treatment and education, Islamic Culture and Communication Organization, Department of State Affairs of Iranians living abroad and ... Using descriptive tables and descriptors, some descriptive results have been presented along with the necessary statistics. According to the results of the study, "Access to modern technologies through resident Iranians", "Iranians living in the field of attraction and human resource activities for national purposes", "The possibility of increasing exports of science and technology through resident Iranians" and "Possibility The exploitation of Iranian residents to help raise the level of higher education "is one of the most influential dimensions in the management of foreigners and Iranian specialists living abroad. Also, planning, planning, and policy-making dimensions are the most relevant factors in the effective management of Iranian science and technology.پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، توسعهای و با هدف ارائه راهبردهای مؤثر در اداره امور نخبگان و متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور صورت گرفته است. روش تحقیق، ترکیبی (کمی و کیفی) است که در بخش کمی با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی کیفی علاوهبر مطالعه اسناد و مدارک موجود، مصاحبه عمیق با برخی خبرگان موضوع نیز انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته بهره گرفته شد که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 87/0 محاسبه و تأیید گردید و 40 نفر از خبرگان سازمانهای مرتبط با ایرانیان مقیم خارج در وزارتخانههای امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نسبت به تکمیل آن اقدام نمودند. با توجه به تجزیهوتحلیل دادههای صورت گرفته میتوان بیان نمود که بر اساس نتایج پژوهش؛ "دستیابی به فنآوریهای نوین از طریق ایرانیان مقیم خارج"، "ایرانیان مقیم خارج بستر جذب و فعالیت منابع انسانی مستعد برای اهداف ملی"، "امکان افزایش صادرات علم و فنآوری از طریق ایرانیان مقیم خارج" و "امکان بهرهبرداری از ایرانیان مقیم خارج برای کمک به افزایش سطح تحصیلات عالیه" از ابعاد تأثیرگذار اصلی در اداره امورنخبگان و متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور هستند.https://issk.sndu.ac.ir/article_311_5c7285ff80f981d296fbc7defa5cc01f.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Designing strategic entrepreneurship competencymodel for the country senior managersطراحی مدل شایستگیهای کارآفرینی راهبردی مدیران ارشد کشور127150312FAعلیمبینیدهکردیدانشیار دانشگاه تهرانحسناحمدیدانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180409Developing organizations and countries needs managers who have the ability to make big changes. One of the most effective ways to confront current challenges is to take advantage of entrepreneurship. In entrepreneurship education, strategic entrepreneurship has not been paid attention and the country senior managers have no advantages. The purpose of this study was to identify the competencies required by senior managers in the new scientific field of strategic entrepreneurship. The type of research based on the result, is developmental-applied, and based on the type of data, is quantitative. The research method was survey and data collection was done using library methods and questionnaires. The statistical population of this research includes managers working in organizations and institutions of policy and executive in the field of higher education and development of human resources of the country. The stratified sampling method was used and the sample size was 237 people. Validity of the questionnaire was obtained using Thurston spectrum and confirmatory factor analysis and its reliability was obtained by Cronbach's alpha coefficient. Confirmatory factor analysis was used to process the data. The results of the study indicate that the country senior managers need to have thirteen competencies in strategic entrepreneurship so that they can perform their duties at a high or acceptable level. These competencies can be used in the design of strategic entrepreneurship education courses.توسعه کشورها و سازمانها به مدیرانی نیاز دارد که توانایی ایجاد تغییرات بزرگ را داشته باشند. یکی از مؤثرترین راهکارهای رویارویی با چالشهای کنونی، بهرهگیری از نیروهای کارآفرین است. در آموزش کارآفرینی به حوزه کارآفرینی راهبردی توجهینشده و مدیران ارشد کشور از مزایای آن بیبهرهاند. هدف تحقیق حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز مدیران ارشد کشور در حوزه علمی جدید کارآفرینی راهبردی بود. نوع تحقیق بر مبنای نتیجه، توسعهای- کاربردی و بر مبنای نوع دادهها، کمّی است. روش پژوهش پیمایش است و گردآوری اطلاعات به روشهای کتابخانهای و پرسشنامه صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شاغل در سازمانها و نهادهای سیاستگذار و اجرایی در حوزه آموزش عالی و توسعه نیروی انسانی کشور بود. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده و حجم نمونه 237 نفر محاسبه گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از طیف ترستون و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای پردازش دادهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران ارشد کشوربه سیزده شایستگی در حوزه کارآفرینی راهبردی نیاز دارند تا بتوانند وظایف خود را در سطح عالی یا قابلقبول انجام دهند. این شایستگیها را میتوان در طراحی دورههای آموزش کارآفرینی راهبردی استفاده کرد.https://issk.sndu.ac.ir/article_312_944fde4c616e8d245684f92e59e4e9e1.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122A strategic model for Islamic Republic of Iran’s knowledge-based defensive economyارائه الگوی راهبردی اقتصاد دفاعی دانشبنیان جمهوری اسلامی ایران151179313FAعباسچهاردولیاستادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیمحموداحمدیشریفدکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول0000-0002-6375-4665Journal Article20170605Knowledge-based defensive economy, while accepting the principles and rules governing the defensive economy, seeks to examine the role of knowledge and being knowledge-based in defensive economics. Hence, the explanation of theoretical foundations and related literature; providing experiences of global organizations and associations and leading countries in this field, as well as their strategies and plans for making a more effective role for the realization of the knowledge-based defensive economy can be useful and effective. In the transition to knowledge-based economy, which can take the country out of the trap of failure in the development of strategic technologies and put strategic resources in the path of creating power using potential and effective capabilities. This study was carried out aimed to present a strategic model of knowledge-based defensive economy in the Islamic Republic of Iran. For this purpose, quantitative and qualitative method (three-level mix) was used. At first, the main structures including dimensions, components and indices were calculated and the subject was measured using the questionnaire, the opinion of the experts. Grounded Theory and MAXQDA software were used to calculate a total of 5 structural, behavioral, underlying, process and orientation dimensions, 18 components and 72. In the experts view, all dimensions and components were confirmed and 9 indicators were not confirmed. Meanwhile, the components of information technology, ideals, defensive economy management, geopolitical position and economic jihad have the most impact in the model.اقتصاد دفاعی دانشبنیان، ضمن پذیرش اصول و قواعد حاکم بر اقتصاد دفاعی به دنبال آن است که نقش دانش و دانشبنیانی را در علم اقتصاد دفاعی بررسی نماید. شرکتهای دانشبنیان دفاعی میتوانند نقش مؤثری در اقتصاد دفاعی دانشبنیان ایفا نمایند چون در این نوع اقتصاد انبارش دانش جایگزین انبارش محصول خواهد بود و در این نوع اقتصاد باید به دنبال قابلیتهای مزیت ساز بود. از اینرو تبیین مبانی نظری و ادبیات مرتبط با آن، ارائه تجربیات سازمانها و مجامع جهانی و کشورهای پیشرو در این حوزه و نیز برنامهها و راهبردهای آنان در خصوص نقشآفرینی اثربخشتر برای تحقق اقتصاد دفاعی دانشبنیان، میتواند مفید و مؤثر واقع گردد. پژوهش حاضر درصدد ارائه الگوی راهبردی اقتصاد دفاعی دانشبنیان در جمهوری اسلامی ایران است، برای این منظور از روش کمی و کیفی (آمیخته سه سطحی) استفاده شد. ابتدا سازههای اصلی شامل ابعاد، مؤلفهها و شاخصها احصاء گردیده و با استفاده از پرسشنامه، نظر خبرگان موضوع، موردسنجش قرار گرفت. با روش تئوری دادهبنیاد، جمعاً 5 بعد ساختاری، رفتاری، زمینهای، فرآیندی و جهتگیری، 18 مؤلفه و 72 گویه احصاء گردید. از منظر خبرگان تمامی ابعاد و مؤلفهها تأیید و 9 مورد از شاخصها مورد تأیید واقع نشد. مؤلفههای فنآوری اطلاعات، آرمانخواهی، مدیریت اقتصاد دفاعی، موقعیت ژئوپلیتیک و جهاد اقتصادی بیشترین تأثیر را در الگوی موردنظر دارندhttps://issk.sndu.ac.ir/article_313_df24ff3496ac435945f5e900504a634d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122Formation of Intelligent Military Industries Supply Chain in direction with Knowledge-Based Defense and Economyهوشمندسازی زنجیره تأمین صنعت نظامی در راستای اقتصاد و دفاع دانشبنیان181199314FAسعیدرضاشاه حیدریدانشجوی کارشناسیارشد رشته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم و فنون فارابی و نویسنده مسئولمهدیحضوریکارشناسارشد فرماندهی و کنترلJournal Article20180311Today Radio Frequency Identification (RFID) systems are so important due to benefits such as being wireless, using modern communication technologies and substituting them with traditional systems and providing unique and traceable identification code. Impacts of information technology and using internet and electronic communicating networks on military supply chain and using automatic identification systems, have caused an increase in military supply chain efficiency and productivity. In this paper we investigate effective factors on an intelligent military industry supply chain based on knowledge based defense and economy. The Hypothesis of the study is that factors such as costs, technology, software and hardware infrastructures, standards, international conditions and security are effective on this issue. This study is applied using a descriptive method.امروزه سامانههای شناسایی با استفاده از فناوری رادیو شناسه (RFID) به جهت داشتن مزایایی از جمله بیسیم بودن، استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و جایگزینی آنها با سیستمهای سنتی و تأمین کردن کد شناسایی واحد و قابلیت ردیابی اشیاء از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و به سرعت در حال رشد میباشند. تأثیر گذاری فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت و شبکههای ارتباطی الکترونیکی بر زنجیره تأمین نظامی از یک طرف و استفاده مفید از سامانههای شناسایی خودکار در فرآیندهای زنجیرة تأمین از طرفی دیگر، افزایش کارایی و بهرهوری را در مدیریت زنجیره تأمین نظامی به دنبال خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد یک زنجیره تأمین هوشمند صنعت نظامی بر پایه دفاع و اقتصاد دانشبنیان به رشته تحریر درآمده است و براساس هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش، عوامل هزینه، تکنولوژی، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، استاندارد، مشخصات بینالمللی و امنیت بر هوشمندسازی زنجیره تأمین صنعت نظامی تأثیرگذار میباشند.https://issk.sndu.ac.ir/article_314_c831c93b556b281c1465182fbb316eec.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-74672720181122The Relation between Innovation and Economic Productivity in Defense Sector Firmsارتباط نوآوری و بهرهوری اقتصادی بنگاههای اقتصادی فعال در بخش دفاعی201218315FAعلیمحمدعلیمحمدیدانشجوی دکتری رشته حسابداری و نویسنده مسئولمجیدعبدیدانشآموخته دکتری حسابداریناصررضاییکارشناسیارشد حسابداریمهدیادیبیانکارشناسیارشد حسابداریJournal Article20180110This paper investigates the relation between innovation of defense sector firms and the economic efficiency. 22 firms active in defense sector were selected and their operation data in years 1394 and 1395 was captured. The innovation level of every firm was verified by leading and innovation strategy key criterions, innovation resources management, level of intelligence in innovation ideas identification, innovation research and development management, innovation network management and learning procedure, commercializing innovation and social and human resources resulted from innovation. For this purpose, we used 112 items of innovation level evaluation designed by Iran Technology Management Association. Economic productivity is defined as the ratio of output to input. Output is economic value added and input is the cost of factors of production. We have used regression analysis to investigate the study hypothesis. Results show a positive and statistically significant relation between innovation and economic efficiency in defense sector. It is also concluded that defense sector firms can simultaneously focus on innovation and economic efficiency.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان سطح نوآوری شرکتهای بخش دفاعی و بهرهوری اقتصادی آنها به رشته تحریر درآمده است. برای این منظور از بین شرکتهای فعال در بخش دفاعی تعداد 22 شرکت انتخاب شده و از اطلاعات سالهای 1394 و 1395 آنها استفاده گردید. سطح نوآوری هر شرکت بر اساس معیارهای کلیدی رهبری و استراتژی نوآوری، مدیریت منابع نوآوری، سطح هوشیاری در شناسایی ایدههای نوآورانه، مدیریت تحقیق و توسعه نوآوری، مدیریت شبکه نوآوری و فرآیند یادگیری، تجاریسازی و بهرهبرداری از نوآوری و نتایج مالی، منابع انسانی و اجتماعی حاصل از نوآوری ارزیابی شد. در این راستا از چک لیست 112 گزینه ارزیابی سطح نوآوری طراحی شده توسط انجمن مدیریت فناوری ایران استفاده گردید. جهت بررسی فرضیهی پژوهش از تحلیل همبستگی استفاده شد. نتایج حاکی از وجود رابطهی مثبت و معنادار میان سطح نوآوری و بهرهوری اقتصادی در بخش دفاعی بوده و مشخص گردید که شرکتهای بخش دفاعی میتوانند بهطور همزمان روی بهرهوری اقتصادی و نوآوری تمرکز نموده و از مزایای هر یک بهرهمند شوند.https://issk.sndu.ac.ir/article_315_ca67337bc482592c63aa37c12f477690.pdf