بررسی راهبرد پیشایندهای عملکرد صادرات تولیدات صنعتی (مطالعه تطبیقی: ایران و ترکیه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران، نویسنده مسئول

3 استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 استادیار رشته مدیریت صنعتی ، گروه مدیریت ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر عواملی است که به‌عنوان پیشایندهای عملکرد صادرات در کشورهای در حال توسعه، باعث افزایش عملکرد آنها و تقویت بنیه اقتصادی کشور می‌شود. عوامل اصلی پیشایندهای عملکرد صادرات مشوق‌های صادراتی شامل اطلاعات، مالی، علمی‌فنی و توان مدیریتی شرکت‌های کارآفرین (هوش تجاری، دانش بازرگانی و تعهد صادراتی) است که منجر به توانایی مدیر جهت راهبردهای بین‌المللی‌سازی شرکت در راستای افزایش عمکرد صادرات شده است. یافته‌های تحقیق بیانگر نرمال بودن و معنی‌داری داده‌ها و برخورداری از روایی لازم بوده و همچنین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز بالاتر از 7/0 را نشان داد. نتایج حاصل از این تحقیق براساس تحلیل آماری از طریق آزمون‌های رگرسیون چند متغیره تمام فرضیه‌های تحقیق مورد تایید قرار گرفته است و ضرایب R به‌دست آمده برای کشور ترکیه در اغلب موارد بزرگ‌تر از ایران است که راهبرد اصلی آن به‌کارگیری اصولی مشوق‌های صادراتی دولت ترکیه و کسب مهارت‌های لازم مدیریتی شرکت‌های صادرکننده ترک در بین‌المللی‌سازی شرکت است که منتج به افزایش عملکرد صادرات ترکیه در طی سال‌های اخیر شده است که بخش عمده ای از آنها مربوط به تولیدات کارخانه‌ای، محصولات کشاورزی خام و فرآوری شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Strategy of Antecedents of Export Performance of Industrial Products (Comparative Study: Iran-Turkey)

نویسندگان [English]

  • Eballah Akbari 1
  • Samad Aali 2
  • Yagoub Alavimatin 3
  • Mortaza Mahmodzadeh 4
1 Ph.D. student in Business Administration, Tabriz Islamic Azad University, Tabriz-Iran
2 Assistant Professor,Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran, and responsible author,
3 Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz-Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the impact of those factors as antecedents that contribute to the increase in performance of exports in developing countries and strengthen the country's economic basis. The main factors of export performance antecedents encompass export incentives including information, financial, scientific, technical and managerial capabilities of entrepreneurial companies (business intelligence, business knowledge and export commitment) that lead to the manager's ability to internationalize the company to increase export performance, were examined. Findings indicated the normality and significance of the data and the necessary validity, as well as Cronbach's alpha coefficient and combined reliability was higher than 0.7. The results of the present study was approved by statistical analysis through multivariate regression tests of all research hypotheses and the R coefficients obtained for Turkey are often larger than Iran, whose main strategy is to apply the principles of export incentives of the Turkish government and acquisition of necessary management skills of Turkish exporting companies in the internationalization of the company, which has resulted in increased Turkish export performance in recent years. As such, most of them are related to factory products, raw and processed agricultural products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • turkey
  • Export Performance Antecedents
  • Manufacturing Entrepreneurial Companies
  • Industrial Products
  • الف. منابع فارسی

    • بهزادنیا، پویا (1397)، بررسی تاثیر جهت‌گیری مشتری بر عملکرد صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) استان آذربایجان شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، پردیس دانشگاه تبریز، گروه مدیریت.
    • دیلمی، احترام؛ محمدی، حمید؛ برجیان، امیر (1387)، بررسی روند و عوامل موثر بر صادرات گیاهان دارویی شیرین بیان و زیره، مجله دانش نوین کشاورزی- سال چهارم، شماره11، ص 42- 31
    • سرمد سعیدی، سهیل؛ قاسمی‌بهروز؛ وجدی، خدیجه و نجفی مجد، صمد (1394)، تاثیر برنامه‌های تشویق صادرات برعملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، بررسی‌های بازرگانی72،14-1.
    • غفاری ،معصومه؛ مجید ترابی و الهام احتشام (1397)، تاثیر قابلیت‌های R&D و قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده مواد غذایی،دومین کنفرانس بین‌المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره) -شرکت بین‌المللی کوش.
    • محترم قلاتی، رحیم و موثق، مهرداد (1397)، بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیختۀ بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکت‌های صادرکنندۀ محصولات غیرنفتی)، مدیریت بازرگانی، 10(1), 165-18،محمد6.

     

    ب. منابع انگلیسی

    ·         Aaby, N.-E. and Slater, S.F. (1989). Managerial influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-88, International Marketing Review, Vol. 6 No. 4, pp. 53-68.

    • Adebayo,T.S.& Alheety, S.N.Y. (2019). Impacts of entrepreneurial competence and government policy on SMEs’ non-oil export performance in the Southwest Nigeria. The International Journal of Humanities & Social Studies, 7(2): 181-186.
    • Ahmed, Z. U., Mohamed, O., Johnson, J. P., & Meng, L. Y. (2002). Export promotion programs in Malaysian Firms: An international marketing perspective. Journal of Business Research, 55, 831–843.
    • Ajayi, B. (2016). The impact of entrepreneurial orientation and networking apabilities on the export performance of Nigerianagricultural SMEs. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies,2(1): 1-23.
    • Ali, M.Y. (2004). Impact of firm and management related fact on firm export performance :a study on Australian processed food exporters, Journal of Asia Pacific Marketing, Vol. 3No. 2/3, pp. 5-20.
    • Alvarez, R. (2004). Sources of export success in small- and medium enterprises: The impact of public programs. International Business Review, 13, 383–400.
    • Atkin, D., A. K. Khandelwal, and A. Osman (2017). Exporting and firm performance:Evidence from a randomized experiment. Quarterly Journal of Economics forthcoming.
    • Axinn, C.N. (1988). Export performance: do managerial perceptions make a difference? ,International Marketing Review, Vol. 5, pp. 61-71.
    • Bilkey W.J. and Tesar,G(1977). The export behavior of smaller Wisconsin manufacturing firms, Journal of International Business Studies ,Vol. 8 No. 1, pp. 93-8.
    • Cadogan, J. W., Cui, C. C., Li, E. K. Y., & Kwok Yeung Li, E. (2003). Export market-oriented behavior and export performance: The moderating roles of competitive intensity and technological turbulence. International Marketing Review, 20(5), 493–513.
    • Cavusgil, S. T.; Yoeh, P. L. 1994. Public sector promotion of U.S. export activity: review and directions for the future, Journal of Public Policy & Marketing 13(1): 76–84. 
    • Cavusgil, S. T.; Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation ofthe empirical link in export market ventures, Journal of Marketing 58(1): 1–21.
    • Chetty, S.K. and Hamilton, R.T. (1993). The export performance of smaller firms: a multi-case study approach, Journal of Strategic Marketing, Vol. 1 No. 4, pp. 247-56.
    • Christensen, C., Da Rocha, A. and Gertner, R.K. (1987). An empirical investigation of factors influencing exporting success of Brazilian firms, Journal of International Business Studies, Vol. 18 No. 3, pp. 61-77.
    • Cooper, R.G. and Kleinschmidt, E.J. (1985). The impact of export strategy on export sales performance, Journal of International Business Studies, Vol. 16, pp. 37-55
    • Haddoud, M , Jones, P., & Newbery, R. (2018). Export Intention in Developing Countries: A Configuration Approach to Managerial Success Factors, Journal of Small Business Management, 1-21.
    • Koh, A.C. (1991). Relationships among organizational characteristics, marketing strategy and export performance, International Marketing Review, Vol. 8 No. 3, pp. 46-60.
    • Lages, L. F.; Montgomery, D. B. (2005). The relationship between export assistance and performance improvement in Portuguese export ventures: an empirical test of the mediating role of pricing strategy adaptation, European Journal of Marketing, 39(7/8): 755 784.
    • Leonidou, L. C.; Palihawadana, D.; Theodosiou, M. (2011). National export-promotion programsas drivers of organizational resources and capabilities: effects on strategy, competitive advantage,and performance, Journal of International Marketing 19(2): 1–29.https:/doi.org/10.1509/jimk.19.2.
    • Lim, J.S., Sharkey, T.W. and Kim, K.I. (1993). Determinants of international marketing strategy, Management International Review, Vol. 33 No. 2, pp. 103-20.
    • Mahoney, J. (1995). The management of resources and the resource of management, Journal of Business Research, Vol. 33 No. 2, pp. 91-101.
    • McKee, D. and Varadarajan, P.R. (1995). Special issue on sustainable competitive advantage , Journal of Business Research, Vol. 33 No. 2, pp. 77-9.
    • Morgan, N. A.; Zou, S.; Vorhies, D. W.; Katsikeas, C. S. (2003). Experiential and informational knowledge, architectural marketing capabilities, and the adaptive performance of export ventures: a cross-national study, Decision Sciences 34(2): 287–321.https://doi.org/10.1111/1540-5915.02375.
    • Naidu, G. M., Cavusgil, S. T., Murthy, B. K., & Sarkar, M. (1997). An export promotion model for India: Implications for public policy. International Business Review, 6(2), 113–125.
    • Porter, M. (1985). Competitive advantage. New York: The Free Press.
    • Reid, S.D. (1984). Information acquisition and export entry decisions in small firms, Journal of Business Research, Vol. 12 No. 2, pp. 141-58.
    • Seringhaus, F.H.R. and Rosson, P. (1990). Government Export Promotion: A Global Perspective, Routledge, London.
    • Shamsuddoha, K, Yunus Ali, M., & Nelson Oly Ndubisi.(2009). Impact of government export assistance on internationalization of SMEs from developing nations, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 22 No. 4, 2009 pp. 408-422
    • Sharma, R. R., Sraha, G., & Crick, D. (2018). Export promotion program and the export performance of Ghanaian firms: The mediating role of foreign market attractiveness, International Marketing Review.
    • Shoham, , M. Rose, G., & Kropp, F.(2005). Market orientation and performance: a meta-analysis. Marketing Intelligence & Planning. Vol. 23. No. 5. pp. 435-454.
    • Sood, J.H. and Adams, P. (1984). Model of management learning styles as a predictor of exportbehaviour and performance, Journal of Business Research, Vol. 12 No. 2, pp. 169-82.
    • Sousa, Carlos M.P (2005). Export performance measurement: A evaluation of the empirical research in the literature, academy of marketing science review, available: http://www.amsreview.org
    • Villena Manzanares, F. (2019). Export Performance of SMEs: An Empirical Analysis of the Mediating Role of Corporate Image. Journal of Small Business Management, 57: 386-399. doi:10.1111/jsbm.12337.
    • Wiedersheim-Paul, F., Olson, H.C. and Welch, L.S. (1978). Pre-export: the first step in internationalization, Journal of International Business Studies, Vol. 9, Spring/Summer ,pp. 47-58.
    • Wiklund, J.; Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: a configurational approach, Journal of Business Venturing 20(1): 71–91.
    • Wilkinson, T., & Brouthers, L. E. (2006). Trade promotion and SME export performance. International Business Review, 15, 233–252.
    • Yaprak, A., Sorek, C. and Parameswaran, R. (1984). Competitive strategy in multinational oligopolies, in Kaynak, E. (Ed.), International Marketing Management, Praeger, NewYork, NY.
    • Yaseen Zeebaree, M.R. & Siron, R.B. (2017). The impact of entrepreneurial orientation onadvantage moderated by financing support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7(1):43-52.

     

    ج. منابع ترک

    • Esin,aArif ,Alagöz,Aylin,Çalış,Şirin,Avrupa birliği.nde Teşvik Sistemi İKV Yayınları ,no 127, Eylül 1994.
    • Dr..S. Ridvan KARLUK Anadolu Universitasi Iktisadi ve Idari Bilimle Fakultesi Ogretim Uyesi. Türkiye Ekonomisi 8 Bölüm.Istanbul, 2014.
    • HiBE Destekleri Ve Yatirim Tesvik Sistemi, Turk Ticaret Ve Sanayi Odasi,2019.